Tips voor marketing & communicatie tijdens de crisis van het Coronavirus

We zitten midden in de crisis van het Coronavirus (COVID-19). Dit raakt veel ondernemingen. Terwijl sommige bedrijven nu veelgevraagde producten bieden, hebben andere moeite om omzet te krijgen. Het is een stuk rustiger voor wat betreft klantcontact. De aanwas van nieuwe orders daalt, projecten worden uitgesteld, evenementen vervallen of je hebt je bedrijf inmiddels zelfs moeten sluiten.

Wil jij de impact van deze crisis op jouw bedrijf verminderen? 
Pas dan jouw marketinginspanningen aan om deze relevanter te maken voor deze nieuwe situatie. Graag geeft Spijker & Co je praktische tips om met je bedrijf deze crisis beter te doorstaan:

1. Stop met harde, directe verkoop en bied ondersteuning

Als ondernemer is de belangrijkste vraag die jij jezelf nu moet stellen niet: ‘Hoe kan ik meer verkopen?’. In plaats daarvan is deze vraag veel relevanter: ‘Hoe kunnen we onze klanten in deze moeilijke tijd ondersteunen?’. Jouw focus nu op winst leggen helpt jouw bedrijf niet verder. Sterker nog: het kan zelfs tegen je werken. Je hoeft geen groot bedrag naar bijvoorbeeld het Rode Kruis over te maken, je kunt het in allerlei kleine extra serviceoplossingen zoeken. Of door producten aan te bieden aan mensen die op dit moment hulp nodig hebben. Dat is uiteindelijk ook goed voor jouw PR.

2. Verhoog online marketingactiviteiten

Omdat veel mensen thuis zitten, breken game- en video-diensten nieuwe download-records. Mensen besteden ook veel meer tijd aan social media platforms en het bezoeken van websites. Specifieke industrieën zoals de gezondheids- en fitnessindustrie kunnen relevante content creëren om klanten te betrekken. Denk aan video’s over het doen van eenvoudige oefeningen of het maken van gezonde maaltijden thuis. Dienstverleners kunnen zich als kennisautoriteit binnen hun branche profileren. Hiermee bewijs je dat je veel ervaring hebt en in staat bent om te voldoen aan de behoeften van jouw klant. Welke expertise je ook hebt: maak die bekend via blogposts, testimonials, casestudies en whitepapers. Veel mensen hebben nu de tijd om informatie tot zich te nemen.

3. Denk aan je advertenties

Veel bedrijven hebben advertentiecampagnes lopen, zowel online als in kranten, magazines of radio/tv. Welke boodschap staat daarin? Moet je die niet aanpassen? Om te voorkomen dat je een negatief beeld van jezelf neerzet, is het verstandig om je advertenties na te lopen en relevant te maken in relatie tot de uitdagende tijd waarin we nu zitten.

4. Focus op communicatie via meerdere kanalen

Misschien wordt jouw bedrijf momenteel geconfronteerd met een grote vraag naar bepaalde producten of logistieke vertragingen. Ook als jij jouw producten of diensten niet meer kunt leveren, is het van cruciaal belang dat jouw klanten op de hoogte blijven. Door klanten in te lichten over geschatte levertijden en hen bewust te maken waarom de vertragingen zich voordoen en wat ze kunnen verwachten, kun je de frustratieniveaus verminderen. Hiermee voorkom je dat ze ergens anders een oplossing zoeken. Om ervoor te zorgen dat je jouw klanten kunt bereiken en op tijd op hun vragen of klachten kunt reageren, is het slim om via meerdere kanalen te communiceren om hen te betrekken. Bijvoorbeeld via jouw website, e-mail, social media of via de post. Een dergelijke aanpak levert meer betrokkenheid en begrip van klanten op voor jouw bedrijf.

5. Maak jouw content relevant

Leef je in je doelgroep in. Wat betekent deze periode voor hen? Maak content die hun vragen beantwoordt en hen verder helpt door deze tijd. Onderzoek hoe jouw product of dienst hieraan een bijdrage kan leveren en haak daar vervolgens op in. Mensen hebben veel vragen en beschikken over meer tijd om potentiële oplossingen te onderzoeken. Dus zorg ervoor dat jij content verspreidt die daarbij past.

6. Mis jouw moment niet

Gaat een beurs of jouw evenement niet door? Laat jouw momentum niet voorbijgaan. De introductie van een nieuw product of dienst kun je via andere middelen verspreiden. Wacht niet af tot de volgende gelegenheid, maar neem het heft zelf in handen. En zorg ervoor dat potentiële klanten alles te weten komen over de nieuwe oplossingen die je biedt. Dat kan bijvoorbeeld via e-mailings, direct mails, video’s en social media posts. Na deze crisis is het waarschijnlijk zó druk met communicatie en werkzaamheden dat mensen geen tijd nemen om de informatie of jouw nieuwe mogelijkheden tot zich te nemen.

7. Loop bestaande marketingmaterialen na

Dit is ook het moment om door jouw bestaande marketingmiddelen te lopen. Beoordeel of deze nog voldoen aan de verwachtingen van jouw doelgroep. Als je nu meer tijd hebt, is dit een geweldige kans om de zichtbaarheid en promotiestrategie van jouw bedrijf te verbeteren:

  • Website: Is de content van jouw website actueel? Staan er de juiste marketingboodschappen op en bevatten die goede calls-to-action? 
  • SEO: Controleer de organische zoekresultaten van jouw huidige website. Optimaliseer deze voor zoekmachines om de kwaliteit en kwantiteit van de bezoekers op jouw website te verbeteren.
  • Content marketing: Gebruik deze tijd om ideeën te genereren voor nieuwe blogposts en om de volgende nieuwsbrief voor jouw klanten te schrijven.
  • Persberichten en artikelen: Bedenk onderwerpen waarover je de media en jouw klanten kunt informeren en schrijf de teksten.
  • Marketingmateriaal: Hoe staat het ervoor met jouw Powerpoint-presentaties, brochures en ander marketingmateriaal? Hebben die een update nodig?
  • Social media: Werk aan strategieën voor het verbeteren van de betrokkenheid van mensen op jouw social mediakanalen en schrijf nieuwe casestudies, whitepapers en berichten die je kunt delen. 
  • Video: Misschien heb je wel eens overwogen om zelf video’s in te zetten als promotiemiddel? Nu is het daar de tijd voor (en héb je misschien de tijd). In een video kun je veel informatie overbrengen. 

Bereid je goed voor! 

Er komt zeker een einde aan deze nare periode. Dan word je waarschijnlijk weer opgeslokt door jouw dagelijkse werkzaamheden en alle inhaalslagen. Als je nu meer tijd over hebt, gebruik die dan ook. Op onze website (www.spijkerenco.nl) staan inmiddels meer dan 100 blogposts vol marketing- en communicatietips. Heb je er hulp bij nodig? Wij zijn er voor je, neem vandaag nog contact op. Wij gaan direct voor je aan de slag.

Regelmatig tips ontvangen via e-mail om meer leads en omzet te genereren? Of te zorgen voor een hogere klanttevredenheid of betrokken medewerkers? Schrijf je hier in!