Skip to content

Marketing automation als motor van de customer journey

Bedrijven gebruiken marketing automation meestal als marketing instrument. Bedoeld om contact te houden met bestaande klanten. Of om potentiële klanten te bereiken en te overtuigen om een eerste aankoop te doen.

Win meer tijd voor direct klantcontact

Marketingautomatisering is echter tijdens het hele customer journey traject van de klant succesvol inzetbaar. Als je deze processen slim automatiseert, dan houd je meer tijd over voor direct klantcontact. Je laat de vervelende en tijdrovende delen van het marketingproces over aan het marketing automation systeem.

Benut alle functies optimaal

Hieronder bekijken we de functies die deel uitmaken van marketingautomatisering en hoe jij deze optimaal tijdens de hele customer journey inzet.

Wat is marketing automation eigenlijk?

Marketing automation is het proces van het gebruik van een softwareplatform om sommige van uw repetitieve marketingtaken te automatiseren. Het is inzetbaar op verschillende kanalen. Het omvat sociale media, e-mail en bepaalde website acties.

Groeperen om gericht te bereiken

Met de software groepeer je gebruikers op bepaalde kenmerken of gedragingen. Vervolgens zend je hen geautomatiseerd berichten die voor hen relevant zijn. Je kunt bijvoorbeeld mensen op dezelfde geografische locatie samen groeperen of mensen die bepaalde aankopen deden in jouw bedrijf.

‘Kennismaken’ en marketing automation

De top van de marketingtrechter bestaat uit mensen die voor het eerst kennismaken met jouw bedrijf. Misschien hebben ze wanhopig behoefte aan jouw goede oplossingen. Of de service die jij levert. Of misschien is het iemand met een interesse in jouw vakgebied. Hoe kun je die het beste bereiken?

Data analyseren

Eén van de eerste dingen die marketing automation voor je zou kunnen doen, is het vastleggen van gegevens van de leads. Staat er een formulier op jouw website? Dan kun je daarmee contactinformatie verzamelen van iedereen die het formulier invult. Van daaruit kun je beginnen met het analyseren van interesse en gedrag. Bedoeld om erachter te komen of zij serieuze kandidaat zijn om jouw klant te worden.

Jouw ideale klantprofiel

Gedragsscores (ook wel Lead Scoring genoemd) worden gemaakt op basis van jouw ideale klantprofiel. Waar wonen zij? Welk beroep hebben zij? Welke acties verwacht je dat ze ondernemen voordat ze klant van je worden?

Bepaal de waarde van je prospects

Wanneer je weet hoe jouw ideale prospect eruit ziet, kun je jouw marketing automation systeem inzetten om elke lead te vergelijken met deze ideale klant. Als ze aan de meeste criteria voldoen dan weet je dat het waard is om tijd te investeren in deze mensen. Ze zullen waarschijnlijk converteren tot klant, als je de juiste aanpak kiest. Leads die volledig buiten dit ideale profiel vallen, zijn waarschijnlijk niet de moeite waard. Het is zonde om hier jouw marketingbudget aan te besteden. Je kunt jouw budget immers maar één keer uitgeven.

Vertrouwen winnen met marketing automation

Nadat je de leads hebt geïdentificeerd die de moeite waard zijn om te benaderen, kun je jouw marketing automation systeem gebruiken om een ​​effectieve e-mailcampagne te maken.

Segmenteren om te scoren

In het systeem kun je jouw doelgroep segmenteren, zodat je specifieke berichten kunt zenden naar verschillende groepen mensen op basis van hun kenmerken en interesses. Het is ook mogelijk om de tool te gebruiken om e-mails te personaliseren op naam, bedrijf en functietitel op basis van de informatie die je in jouw database hebt staan.

Informeren om te converteren

Voor prospects kun je een reeks e-mails opstellen die ze geleidelijk op de hoogte stelt van informatie over jouw bedrijf en de problemen die je voor hen kunt oplossen. Ongeveer 30% van alle verkoopmails wordt geopend, dus het zal verschillende pogingen kosten om de aandacht van een prospect te trekken.

Leren kennen en waarderen

Je begint met het maken van een handvol e-mails met verschillende aanbiedingen. Hiermee kunnen potentiële klanten jouw bedrijf leren kennen en waarderen. Je kunt kennis delen zodat je gezien wordt als expert in jouw vakgebied of een aanbod doen om een ​​kennismakingsgesprek te plannen.

Je kunt vervolgens instellen dat het systeem deze berichten volgens een vaste planning verzendt.

Inclusief een ingebouwde trigger om de volgende e-mail in de set uit te schakelen als de huidige e-mail tot een conversie leidt.

Dé route naar het opbouwen van vertrouwen

Jouw marketing automation systeem kan je ook helpen de inhoud van jouw website aan te passen aan de profielen van jouw bezoekers. De tool kan specifieke inhoud tonen waarvan je weet dat deze waardevol is voor een bepaalde prospect. Eveneens kun je dynamische content maken die wordt vervangen op basis van acties die een prospect ondernam. Dit niveau van personalisatie maakt dat een prospect zich gezien en gehoord voelt. Dé route naar het opbouwen van vertrouwen.

Overtuigen tot aankoop met marketing automation

Als jij jouw prospects eenmaal hebt bewezen dat je hun specifieke behoeften begrijpt en de perfecte oplossing voor hun problemen hebt, begin je ze te verplaatsen naar het koopgedeelte van de marketing trechter. Het gebruik van marketingautomatisering om hen te targeten met berichten die worden geactiveerd door een specifieke actie kan hier een effectieve tactiek zijn. Op dit moment kun je al een beetje voorspellen wat de kans is aan de hand van de gedragscores. Je kunt dus nog specifieker worden met het geven van informatie waarvan je weet dat zij er interesse voor zullen hebben.

Gerichte activering naar koopfase

Stel dat een prospect zich heeft aangemeld voor jouw nieuwsbrief, dan kun je deze actie gebruiken om vervolgens berichten te activeren om die persoon naar de koopfase van jouw trechter te verleiden. Misschien betekent dit een pop-up op jouw website die hen uitnodigt voor een gratis proefversie van jouw dienst of product. Of misschien is het een e-mailuitnodiging voor een aanstaand evenement over het onderwerp dat je in jouw nieuwsbrief behandelt of voor het maken van een afspraak.

Gerichte opvolgacties

Nadat iemand zijn eerste aankoop heeft gedaan, kun je jouw systeem zó instellen dat het systeem deze nieuwe klant automatisch opvolgt. Stuur die nieuwe klant een welkomstmail met extra informatie over hoe deze het maximale uit de aankoop haalt. Stuur vervolgens binnen een paar weken automatisch opnieuw een e-mail om te controleren of de nieuwe klant nog steeds tevreden is. Ook kun je ondersteuning bieden bij eventuele problemen die de nieuwe klant tegenkwam.

Herhalingsaankopen en verwijzingen met marketing automation

Okay, je hebt jouw marketing automation systeem al gebruikt om jouw prospects te laten converteren tot klant. Maar je kunt het systeem blijven gebruiken om de rest van hun customer journey positief te beïnvloeden. Zodra een klant een specifieke aankoop doet, kun je hem of haar gerelateerde producten of diensten aanbieden of targeten met communicatie die is gericht op het interessegebied van de klant.

Bouwen aan een sterke relatie

Marketing automation kan je ook helpen een sterke relatie tot stand te brengen en te behouden. Zodat mensen anderen gaan doorverwijzen naar jouw bedrijf. Met de mogelijkheid om regelmatige communicatie met jouw bestaande klanten tot stand te brengen, helpt het marketing automation systeem je om top of mind te blijven. Hiermee bereik je dat klanten waarschijnlijk jouw naam op het puntje van hun tong hebben wanneer iemand om een ​​verwijzing in jouw vakgebied vraagt. 

Voortdurend verfijnen

Naast de voordelen die marketing automation je tijdens de hele customer journey schenkt, biedt het systeem je ook grotere voordelen. Tijdens de hele customer journey moet je de gegevens die je verzamelt over de effectiviteit van jouw marketinginspanningen gebruiken om elk van de stappen die je uitvoert te verfijnen.

Identificeren, investeren….optimaliseren!

Het marketing automation systeem verzamelt veel informatie over de effectiviteit van jouw marketingaanpak op verschillende kanalen. Hiermee kun je kansen identificeren en vervolgens de tijd investeren om die te pakken. Wanneer je een beter inzicht hebt in jouw complete marketingaanpak tijdens de gehele customer journey, ben je in staat om die te optimaliseren zodat je nog meer klanten scoort.

Spijker & Co helpt jou…automatisch!

Hoe kan jouw bedrijf profiteren van marketingautomatisering? Benieuwd? Neem contact op met Spijker & Co. Onze specialiteit: klanten aantrekken én zorgen voor een hoger resultaat. Wij helpen jou graag automatisch op weg.

Regelmatig tips ontvangen via e-mail om meer leads en omzet te genereren? Of te zorgen voor een hogere klanttevredenheid of betrokken medewerkers? Schrijf je hier in!

Scroll To Top