Maak het verschil met informatief marketingmateriaal

Informatief marketingmateriaal is media- of marketingmateriaal dat doorgaans leerzamer is dan conventionele advertenties en brochures. Je straalt er met je bedrijf autoriteit mee uit en bouwt vertrouwen op bij jouw prospects. In de kern is informatief marketingmateriaal een manier om potentiële klanten te laten inzien dat jij weet waar je het over hebt. Het is dan ook niet zo flitsend als conventionele advertenties. Vaak wordt informatief marketingmateriaal dan ook ingezet ter ondersteuning van sales en service.

Onderscheidend door informatieve karakter 
Over het algemeen komt informatief marketingmateriaal neer op laten zien en niet vertellen. Ofwel: show don’t tell. Dat is dé reden waarom digitaal marketingmateriaal in zekere zin educatief is. Als het goed wordt gedaan, kun jij je door het informatieve karakter van dit format onderscheiden van de concurrentie. 

Zes soorten informatief marketingmateriaal 

Spijker & Co legt je graag de zes belangrijkste soorten informatief marketingmateriaal uit. 

1. Blogberichten 

Het produceren van goed marketingmateriaal is vaak een kwestie van consequent waarde bieden aan jouw publiek. Een van de meest effectieve instrumenten is een goed onderhouden bedrijfsblog. Blogs stellen jou in staat je verkoopinspanningen aan te vullen met voor jouw doelgroep nuttige inzichten en publieksbetrokkenheid. Dit genereert meer en het goede soort verkeer naar jouw website. Leads die je op basis van degelijke, actuele en niet op verkoop gerichte informatie vervolgens om kunt zetten in klanten.

2. E-boeken 

E-boeken zijn vergelijkbaar met blogposts in die zin dat ze de autoriteit van jouw bedrijf en branche moeten uitstralen door middel van inhoudelijke betrokkenheid. E-boeken zijn meestal langer, diepgaander en minder vluchtig dan typische bloginhoud. Dit soort marketingmateriaal trekt over het algemeen prospects aan met een gefundeerde interesse in jouw branche. 

3. Casestudy’s 

Casestudy’s zijn specifieke media-uitingen waarin je beschrijft hoe specifieke klanten succes ervaarden als resultaat van het gebruik van jouw product of dienst. Dit format verschilt van de vorige twee doordat het nooit productonafhankelijk is. Elke casestudy wordt gemaakt in samenwerking met een tevreden klant. Het is een vorm van cross-promotie die laat zien hoe jouw product of dienst er in de praktijk uitziet: een stappenplan waarmee potentiële klanten zich kunnen voorstellen wat jij voor hen zou kunnen betekenen.

4. Testimonials 

Testimonials zijn in wezen beknopte, makkelijk verteerbare casestudies. Veel, zo niet de meeste, prospects hebben niet de tijd of interesse om zich in een volledige casestudy te verdiepen. Als je ze wilt bereiken, moet je snelle inhoud bieden waar ze passief naar kunnen kijken. Testimonials zijn daar prima voor geschikt. Uiteindelijk helpt een goede testimonial de legitimiteit van jouw bedrijf te verstevigen. Tegelijkertijd inspireert het potentiële klanten om het product dat de testimonial promoot verder te verkennen.

5. Whitepapers 

Een whitepaper is een overtuigend, gezaghebbend, diepgaand rapport over een specifiek onderwerp. Over het algemeen werpt een whitepaper een probleem op en biedt het een oplossing. Het is doorgaans technischer van aard en minder toegankelijk dan een e-boek. Het is bedoeld om een publiek aan te trekken dat nauwer betrokken is bij of geïnteresseerd is in jouw branche – een publiek dat uiteraard tegen het probleem in de kern van het document aanloopt. Whitepapers mogen geen productpresentaties zijn. Het is een goede gewoonte om ze objectief en leerzaam te houden. Dit betekent uiteraard dat de onderwerpen die jij hiervoor kiest relevant zijn voor jouw bedrijf of ruimte. Een whitepaper moet ook grondig worden onderzocht, zorgvuldig geformatteerd, gepolijst en op een serieuze toon worden geschreven. Dat betekent geen flitsende taal of schattige gimmicks. 

6. Uitlegvideo’s

Uitlegvideo’s – de meest gemaakte videotypen – zijn een uitstekende manier om visueel jouw doelgroep aan te spreken. Dit soort video’s is ontworpen om een snelle en gemakkelijke uitleg te geven van jouw product, dienst of onderwerp met betrekking tot jouw branche. Dit soort video’s helpt jouw bedrijf expertise op te bouwen en het vertrouwen van jouw doelgroep te winnen. Ze zijn over het algemeen tussen de 30 en 90 seconden lang. Dit betekent dat je hiervoor een geschreven script produceert van 200 woorden of minder. Dit type marketingmateriaal vind je vaak op de startpagina van een website, landingspagina’s, prominente productpagina’s en sociale media-accounts. 

Klaar om jouw eigen marketingmateriaal te creëren? 

Goed gemaakt informatief marketingmateriaal geeft jou een voorsprong op jouw concurrentie. Het is niet alleen een uitstekend middel voor het genereren van leads, maar het kan jouw bedrijf ook een element van autoriteit en betrouwbaarheid bieden. Ideaal om potentiële klanten meer op hun gemak te stellen en daardoor bij jou te kopen. 

Spijker & Co staat voor je klaar… 

Inspireert dit artikel over informatief marketingmateriaal jou? Wil je dieper op de materie ingaan? Kom dan praten met Spijker & Co in Buren. Bij een kop koffie tasten we vrijblijvend af hoe Spijker & Co jouw bedrijf kan helpen met de concrete toepassing van de kansrijke methodieken die marketingmateriaal jou bieden.

Regelmatig tips ontvangen via e-mail om meer leads en omzet te genereren? Of te zorgen voor een hogere klanttevredenheid of betrokken medewerkers? Schrijf je hier in!