Gebruik de kracht van LinkedIn Publicaties

LinkedIn is al jarenlang het beste social media kanaal voor B2B-bedrijven om leads te genereren. Er zijn maar liefst 6 miljoen Nederlandse accounts geregistreerd en het zakelijke sociale netwerk wordt maandelijks door 4,2 miljoen Nederlanders bezocht (bron Marketingfacts). Jouw doelgroep zit zeker op LinkedIn. Zorg dus dat je opvalt met LinkedIn Publicaties.

LinkedIn Publicaties

Naast het delen van een artikel, foto of update is het al een tijdje mogelijk om lange artikelen te schrijven en te plaatsen op LinkedIn via LinkedIn Publicaties. Als je dit op de juiste manier doet, dan komt jouw content direct onder de aandacht van de mensen waarmee je verbonden bent, maar is ook te zien door mensen buiten jouw netwerk die geïnteresseerd zijn in het onderwerp.

Volgens de gegevens van BuzzSumo (via Content Marketing Institute), verschenen er begin 2014 ongeveer 1.000 artikelen per maand. Eén jaar later publiceerden gebruikers al meer dan 80.000 artikelen per maand, en een jaar geleden ruim 130.000 per maand.

Uit de analyse van 228.000 artikelen die gepubliceerd zijn op LinkedIn en nog eens 136.000 gedeelde artikelen op andere sites tussen 2012 en januari 2017 kwamen de volgende zaken naar voren:

  • De groei in het aantal artikelen per maand zal voorlopig nog doorzetten.
  • LinkedIn is voor sommige onderwerpen het belangrijkste kanaal om informatie te delen
  • Artikelen met meer inhoud (tussen de 1.000 en 3.000 woorden) worden vaker gedeeld dan kortere updates.
  • Je hoeft geen autoriteit te zijn op jouw kennisgebied om jouw artikel veel te laten delen (maar het helpt wel).
Deze LinkedIn artikelen presteren het beste:
  • Persoonlijke ervaringen (bijvoorbeeld ‘Wat ik heb geleerd …, Waarom ik …)
  • Professioneel (Zakelijke verhalen met voorbeelden uit jouw professie)
  • Praktisch (Hoe maak je …)
  • Stel een pad voor verandering voor (In vijf stappen naar …)
  • Schrijf over actuele zaken (Haak in op het nieuws)

 

LinkedIn Publicaties

 

Wat als bij jouw profiel de knop ‘Artikel schrijven ‘ niet staat?

Vernieuwingen bij LinkedIn zijn de oorzaak dat sommige gebruikers problemen hebben met het publiceren via LinkedIn Publishing. De knop om artikelen aan te maken mist dan op de gebruikerspagina. Wat helpt is om de taalinstelling in jouw account om te zetten naar het Engels. Na een paar weken kun je dit weer terugzetten naar Nederlands en dan staat de knop weer op de goede plek op je account.

Schrijf met grote regelmaat

LinkedIn is een sociaal netwerk. Hoe meer berichten je publiceert, hoe meer verbindingsverzoeken en volgers je aantrekt. Door consistent te schrijven breidt je niet alleen jouw netwerk uit, maar versterk je ook het beeld over de diepte en de breedte van jouw kennis van de onderwerpen waarover je schrijft. Het is vanzelfsprekend dat jouw artikelen wel een goed kwalitatief niveau moeten hebben.

Plaats berichten van jouw website op LinkedIn

Het is niet nodig om altijd volledig nieuwe, originele content te plaatsen op LinkedIn. Je kunt ook content gebruiken van je eigen website. De nieuwsberichten of blogposts die je daar plaatst kunnen eenvoudig overgezet worden naar LinkedIn Publicaties.

Voeg beelden toe aan jouw artikelen

Het is belangrijk om een pakkend beeld te plaatsen bij jouw artikel. Dit beeld wordt gedeeld in de tijdlijn van anderen, samen met de titel. Het beeld moet dus mensen verleiden om op de link te klikken en jouw artikel te lezen. Daarnaast is het verstandig om in de tekst nog enkele afbeeldingen toe te voegen die jouw verhaal versterken of verduidelijken.

Zorg voor een duidelijke call to action

Wat wil je bereiken als jouw artikel door iemand gelezen wordt? Maak dat duidelijk aan het einde van je verhaal. Het kan een oproep zijn om de persoon zich te laten aanmelden voor jouw nieuwsbrief, het downloaden van een rapport, een webinar of het bezoeken van een pagina op jouw website.
LinkedIn publicaties

Hoe werkt de LinkedIn tijdlijn eigenlijk?

LinkedIn werkt met een algoritme die ervoor zorgt dat wanneer er een like gegeven wordt aan een bericht, deze eerder naar voren komt in de tijdlijn en netwerk van jouw volgers. Een reactie op het artikel of het delen ervan werkt nog krachtiger en zal jouw bericht beter laten presteren.

Welk tijdstip is het beste om te publiceren?

Over het algemeen wordt gesteld dat dinsdag, woensdag en donderdag de beste dagen zijn om artikelen te publiceren. Dat komt omdat op maandag mensen veel vergaderingen hebben en weer moeten opstarten na het weekend en op vrijdag stoppen veel mensen eerder of zijn zelf vrij. Toch biedt de vrijdag ook mogelijkheden. Ondernemers hebben doordeweeks vaak weinig tijd en lezen in het weekend artikelen die hun kunnen helpen hun bedrijf te verbeteren.

Promoot jouw LinkedIn Publicaties ook op andere social media kanalen

Vergeet niet dat je jouw artikel ook kunt delen op andere kanalen zoals bijvoorbeeld Facebook en Twitter. Dit zorgt voor meer lezers en kan weer zorgen voor nieuwe leads. Je moet jouw artikel ook delen binnen de LinkedIn groepen die relevant zijn en waarin je actief bent.

Check de statistieken

In LinkedIn kun je per artikel de statistieken analyseren. Zo kun je zien hoeveel keren het artikel is weergegeven, hoeveel personen het interessant vonden. Ook kun je zien zien waar ze werkten, welke functietitel ze hebben en uit welke omgeving ze komen. Interessante informatie dus waar jij je voordeel uit kunt halen.

Wat je vooral niet moet doen!

Er zijn een paar dingen waar je echt rekening mee moet houden voordat je jouw artikel publiceert:
  1. Zet niet al jouw inhoud in 1 lange paragraaf
    Maak de tekst netjes op met subkopjes en witregels, houd het leesbaar.
  2. Schrijf niet over koetjes en kalfjes
    LinkedIn is een zakelijk platform. Er zijn andere social media kanalen waarop je jouw grappige berichtjes kunt delen.
  3. Laat de inhoud van jouw artikel niet alleen om jou draaien
    Het werkt het beste als je echt mensen wil helpen, niet alleen schrijven om jouw producten of diensten te verkopen.
  4. Maak de titel niet te vaag
    Sommige mensen denken dat als de titel maar vaag genoeg is, mensen nieuwsgierig worden en er op gaan klikken. Je krijgt een fractie van een seconde om iemand te overtuigen dat hij op jouw link moet klikken. Wees dus zo duidelijk mogelijk.

Social media en content marketing

Het publiceren van LinkedIn artikelen zou niet mogen ontbreken in het social media strategieplan of content marketing strategieplan van elke B2B-bedrijf. Heb je nog niet zo’n strategieplan voor jouw bedrijf, dan helpen wij je graag verder. Ook als je de uitvoering van zo’n plan liever niet zelf doet ben je bij ons aan het juiste adres.

Klik hier voor meer informatie over onze social media diensten en hier over onze content marketing diensten.

Vindt u dit bericht interessant en wilt u regelmatig zulke berichten via e-mail ontvangen? Schrijf u hieronder in!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.