Lees nu als éérste de social media trends voor 2018!

In 2017 buitelden de belangrijke ontwikkelingen op het gebied van social media over elkaar heen. Met bijvoorbeeld veel nieuwe functies binnen Facebook. Ook het aantal gebruikers van Instagram groeide explosief. Twitter verhoogde de karakterlimiet naar 280 tekens. En LinkedIn focust meer op het plaatsen van updates en moedigt nu ook het gebruik van video’s aan.

De innovaties in 2018 denderen dóór…

Ook voor 2018 verwachten we opnieuw veel veranderingen dankzij nieuwe technologische ontwikkelingen. Zoals augmented reality en de inzet van live video.

Benieuwd?
De belangrijkste trends voor 2018 lees je hier op een rijtje. Ben jij de eerste die ze toepast? Ben jij vanaf 1 januari 2018 een échte innovator op social media? Yes!

1. Video wordt steeds belangrijker

Iedereen ziet dat het gebruik van video de laatste jaren enorm toenam. De social media kanalen waarderen het gebruik van video hoger. Dus komen deze berichten eerder en vaker in de tijdlijn van jouw doelgroep. Van video’s is aangetoond dat ze een hogere betrokkenheid genereren, waaronder meer vind-ik-leuks, retweets, reacties en shares, vooral op Facebook.

Supereffectief: live streaming video
Live streaming video blijkt een zeer effectieve manier om mensen te bereiken. In 2018 zien steeds meer bedrijven de kracht van live streaming. Zij geven dit een duidelijke en verdiende plek in hun strategie voor social media.

De kracht van ‘plaatje en praatje’
Instagram-verhalen en Snapchat-verhalen zijn twee andere voorbeelden die bedrijven de kans geven om tijdelijke videocontent te maken en deze met hun volgers te delen. En als de groei daarvan in hetzelfde tempo doorzet, zal bijna de helft van alle Instagram-gebruikers aan het einde van 2018 verhalen gebruiken.

Kies je strategie
Over het algemeen is het belangrijk om in 2018 de mogelijkheid te hebben om video-inhoud te kunnen produceren. Plus een strategie om deze te koppelen aan jouw geschreven inhoud, zoals blogs, artikelen, rapporten, casestudy’s en meer.

2. Kortstondige berichten nemen toe

We hebben het al gehad over de populariteit van verhalen op Instagram. Beide zijn voorbeelden van Ephemeral marketing: het plaatsen van kortstondige inhoud. De berichten blijven slechts een korte duur beschikbaar en verdwijnen nadat de kijker deze ziet of na een maximale periode van 24 uur. Dit type content is het populairst bij jongere millennials en generatie Z, die beiden een belangrijk aandachtspunt zullen zijn in 2018. Verdwijnende content kan voor de meeste marketeers angstaanjagend klinken, maar valt met zijn extreme populariteit niet meer te negeren.

Voordelen van de inzet Ephemeral marketing:

  • Klanten beschouwen content die van korte duur is, als authentieker versus gesponsorde advertenties of berichten die langer blijven staan en klanten ertoe bewegen om te kopen.
  • De inhoud is binnen enkele uren verdwenen, dus het verhoogt FOMO (angst om het te missen) van potentiële klanten. Het resultaat? Bezoekers ondernemen sneller actie.

Maak een plan
Zorg voor een plan om jouw publiek te bereiken met behulp van Ephemeral marketing met foto’s en video’s waarmee jouw bedrijf in de kortst mogelijke tijd publiek kan bereiken.

3. De opkomst van Augmented Reality

Dit jaar introduceerde Apple de iPhone 8 en iPhone X. Deze smartphones bieden gebruikers nieuwe augmented reality-ervaringen. Het ligt voor de hand dat andere merken volgen. Ook zullen de verschillende sociale kanalen nieuwe manieren introduceren om AR te integreren. Snapchat heeft al een nieuwe AR-functie ontwikkeld. Hiermee kunnen gebruikers hun Bitmoji gebruiken en zichzelf of afbeeldingen in de echte wereld projecteren via de camera van de app.

Conversies verhogen
Op dezelfde manier kunnen verschillende bedrijven hun producten binnenkort via speciale filters in de huizen van gebruikers van social media projecteren. Zo heeft IKEA bijvoorbeeld een app ‘Place’ gelanceerd waarmee gebruikers een voorbeeld van het meubilair in hun huis kunnen bekijken voordat ze daadwerkelijk kopen. Dit is een geweldige manier om conversies te verhogen.

4. Influencer-marketing blijft groeien

Influencer-marketing is geen nieuw ding meer. Je product laten promoten door een beïnvloeder wordt een steeds grotere uitdaging voor bedrijven. De populariteit van influencer-marketing maakt het wel moeilijk om te weten wie je kunt vertrouwen. Consumenten willen authenticiteit van beïnvloeders. Bedrijven die willen werken met echte beïnvloeders of industrie experts zullen een hogere betrokkenheid moeten laten zien. Beïnvloeders zelf zullen meer gaan nadenken over met wie ze willen werken en waarmee ze geassocieerd willen worden. Het opbouwen van een relatie met influencers is dé sleutel tot succes in 2018.

Duidelijke doelen, solide relaties
Je moet duidelijke doelen stellen waarom je met beïnvloeders wilt werken en overwegen of zij de beste ROI voor je opleveren. Kortom, weet wie jouw doelgroep is. En zoek uit wie daarvoor de juiste personen zijn om deze doelgroep te beïnvloeden. Bouw vervolgens een solide relatie met hen op.

5. Adverteren wordt een must

Veranderende algoritmes plaatsen jouw berichten minder snel en vaak in de tijdlijn van jouw doelgroep. Tel daarbij ook nog eens op dat er een sterke toename is van het aantal berichten dat door iedereen gedeeld wordt, en je zult zien dat je organische bereik sterk gaat dalen komend jaar. Om jouw boodschap over te brengen bij jouw doelgroep zul je daarom ook steeds meer advertenties moeten gaan inzetten op social media.

6. Van relatie naar resultaat

Social media werden voorheen vooral gezien als een manier om een relatie op te bouwen en fans te creëren op basis van organisch bereik. Maar die insteek is echt veranderd. Bedrijven zetten social media steeds resultaatgerichter in. Waarbij met gerichte targeting zichtbare resultaten zijn te behalen. Deze trend zet in 2018 door. Social media spelen een belangrijkere rol als communicatiekanaal in alle fases van marketing, waarbij bereik en je frequentie cruciaal zijn. Bedrijven kijken (terecht) steeds grondiger en kritischer naar de behaalde resultaten van de inzet van social media als volwassen marketingkanaal.

Jouw volwassen social media strategie in 2018? Die maak je met Spijker & Co!

De ontwikkelingen op social media gaan maar door. Het belang om er op een goede manier mee actief te zijn, groeit continu. De basis van succesvol communiceren via social media ligt bij een goede strategie. Heb je daar hulp bij nodig? Denk dan eens aan Spijker & Co. Je hebt ons niet voor niets gevonden via…social media! Dus klaarblijkelijk zijn wij hier ook succesvol mee. Samen met jou, stellen wij een social media strategie op. Welke sociale netwerken krijgen de voorkeur? Welk netwerk levert jou het meeste op? Dit is allemaal terug te vinden in het strategieplan. Ook ontdek je hierin hoe je de werkzaamheden en verantwoordelijkheden in jouw organisatie kunt vormgeven. Een prima voornemen voor 2018, toch?

Regelmatig tips ontvangen via e-mail om meer leads en omzet te genereren? Of te zorgen voor een hogere klanttevredenheid of betrokken medewerkers? Schrijf je hier in!