Klanten binnenhalen via Instagram? Benut de 7 beste tips!

Instagram is uitgegroeid tot een volwaardig marketingplatform. Het aantal gebruikers is snel gegroeid. Ook de tijd die zij doorbrengen op dit platform stijgt gestaag.

Volgens het jaarlijkse rapport van Social Media Examiner is ongeveer 69% van de marketeers van plan om hun investeringen op het platform te verhogen komend jaar. Terwijl 74% meer wil leren over hoe je dit sociale netwerk optimaal kan benutten. Deze interesse krijgt ook nog eens een boost door de populariteit die dit platform heeft bij jongeren. De concrete cijfers? Instagram heeft nu meer dan 1 miljard actieve gebruikers.

Ondernemers zitten met vragen

Hoewel de meeste ondernemers de kracht van het platform begrijpen, blijft het een uitdaging om het succesvol in te zetten en er resultaat uit te halen. Veel ondernemers weten nog steeds niet welke soorten content ze moeten plaatsen en hoe ze interactie kunnen aangaan met bezoekers. Ook vragen zij zich af hoe ze het beste hun doelgroep kunnen bereiken en wat het volledige scala van functies is op dit platform.

Je kunt klanten binnenhalen via Instagram met deze 7 tips 

Om je op weg te helpen, staan hieronder 7 tips om uit jouw activiteiten op Instagram optimaal resultaat te halen.

1. Optimaliseer jouw bedrijfsprofiel

Begin met het verbeteren van je bedrijfsprofiel op Instagram. Je ontsluit hiermee nieuwe, belangrijke functies in jouw account. Onmisbaar om ervoor te zorgen dat jouw doelgroep je kan benaderen.

Start met een zakelijk account
Voordat je aan de slag gaat op Instagram, moet je ervoor zorgen dat je een zakelijk account hebt, en niet alleen een standaard account (hulp nodig? Bekijk deze videoom te zien hoe je dat moet doen). Bedrijfsprofielen geven ondernemers een reeks extra hulpmiddelen: advertentie-opties, analytische inzichten en extra contactinformatievelden (bel nu, winkel nu, e-mail en routebeschrijvingen). Deze zijn niet beschikbaar voor standaardgebruikers.

Kort en krachtig
Zodra je een bedrijfsprofiel hebt, kun je het verder inrichten. Omdat Instagram een sterk visueel platform is, is er maar weinig ruimte voor teksten. Daarom is het optimaal inrichten van jouw profiel belangrijker dan jouw profiel op andere social media netwerken. In de bio plaats je een krachtig verhaal over jouw onderneming. De avatar moet jouw logo of een ander passend beeld bevatten en ook plaats je een link naar jouw website.

2. Focus op prachtige beelden van hoogwaardige kwaliteit

Wat willen jongere consumenten van merken op Instagram zien? Om dit te weten te komen ondervroeg moederbedrijf Facebook 11.000 mensen van 13-24 jaar uit de hele wereld. De enquête onthulde een duidelijke voorkeur: mensen willen hoogwaardige, mooie berichten bekijken. Of, zoals het in het rapport staat omschreven:

“Instagrammers waarderen de esthetische kwaliteit van visuele inhoud en zullen vaak de moeite doen om het banale in iets moois te veranderen. Merken die tieners en jonge volwassenen willen aanspreken, bieden een authentieke ervaring door te streven naar kwaliteit. Afbeeldingen en video zijn idealiter mooi, zorgvuldig samengesteld en kunstzinnig gepresenteerd.”

Instagram helpt je visueel upgraden
Houd er rekening mee dat afbeeldingen en video’s vanaf het begin niet perfect hoeven te zijn: Instagram heeft een reeks krachtige tools beschikbaar, inclusief filters en collages. Deze helpen jou om jouw content te upgraden naar schoonheid.

3. Deel een mix van foto’s, video’s en verhalen

Wat werkt het beste? Moet je foto’s of video’s op Instagram plaatsen? Het antwoord is allebei. Uit een analysevan NewsWhip bleek dat de gemiddelde betrokkenheid bij fotoadvertenties vorig jaar met 46% steeg. De gemiddelde betrokkenheid bij videoposts steeg zelfs met 53%. De onderzoekers ontdekten ook dat foto’s de neiging hebben om meer likes te krijgen. Video’s krijgen meestal meer reacties.

Het ontdekken waard: Instagram Stories
Vergeet ook Instagram Stories niet. Het verdwijnende type content dat Instagram van Snapchat heeft gekopieerd, is een doorslaand succes en meer dan 300 miljoen mensen zijn nu dagelijks actieve gebruikers.

4. Experimenteer met verschillende tijdstippen

Wat zijn de beste dagen en tijdstippen om content op Instagram te plaatsen? Onderzoeken geven vaak tegenstrijdige en verwarrende resultaten. In een rapport van Sprout Social staat bijvoorbeeld: “De beste tijd om op Instagram te posten is woensdag om 15 uur, donderdag om 5 uur, 11 uur en 15 uur en vrijdag om 5 uur.”

Blijf experimenteren
Over het algemeen concluderen we dat je hier niet veel uit kunt afleiden voor jezelf. Elke organisatie heeft een eigen doelgroep met uniek gedrag. Je kunt alleen door te experimenteren ontdekken wat het beste tijdstip is om zelf content te posten. Daarbij moet je wel meenemen dat de meest effectieve tijdstippen vaak onverwacht zijn. Doordat mensen Instagram vaker op bepaalde dagen en tijden gebruiken, is de concurrentie tijdens deze tijdstippen ook het grootst. Door te experimenteren met wanneer je content plaatst, vind je mogelijk kansen voor een hogere betrokkenheid die je vooraf niet voorzien had.

5. Maak gebruik van de netwerken van andere Instagrammers

Het is onmogelijk om over Instagrammarketing te praten zonder over influencers te praten, en terecht. Het aantal gesponsorde berichten is sinds 2016 meer dan verdubbeld op het platform en de Instagram influencer-markt zal naar verwachting volgend jaar stijgen naar $ 2,3 miljard.

De groeiende invloed van influencers
Waar komt deze ongelooflijke groei vandaan? Dit komt omdat veel organisaties ontdekken dat de beste manier om grotere en/of doelgerichte doelgroepen op Instagram te bereiken, is door Instagrammers te betrekken die verder gaan dan hun eigen doelgroepen.

Benut meerdere tactieken
Hoewel influencer marketing zijn uitdagingen kent is het, goed uitgevoerd, een zeer effectieve aanpak op Instagram. Je moet er wel aan denken dat dit slechts een onderdeel is van een breder scala van tactieken om de netwerken van andere gebruikers bij jou te betrekken. Creatieve hashtag-campagnes hebben bijvoorbeeld vergelijkbare effecten als het gaat om uitbreiding van volgers.

6. Integreer e-commerce rechtstreeks in content

Eén van de krachtige en relatief nieuwe functies die veel mensen niet kennen, is het aanbod Shopping op Instagram. Nadat dit is ingeschakeld, kun je ‘Shopping-berichten’ maken waarmee je maximaal vijf producten codeert met details en prijzen.

Diverse extra commerciële mogelijkheden
Wanneer je tenminste 9 shopping-posts live hebt gezet, krijg je van Instagram een extra shoptabblad op je profiel. Hierin vind je een mooi overzicht van alle content waarbij producten zijn getagd. Je kunt het tabblad voor wat betreft opmaak vergelijken met de bekende Instagram-feed. Je kunt ook een knop toevoegen aan jouw profiel die mensen rechtstreeks naar jouw webshop stuurt. Dit verlaagt de drempel tussen volgers die betrokken zijn bij jouw content en het kopen van producten.

7. Gebruik het geavanceerde advertentieplatform van Instagram

Vergeet ten slotte niet dat organische posts slechts een onderdeel zijn van wat Instagram tot een krachtige marketingtool maakt. Het platform heeft een breed scala aan verschillende advertentiemogelijkheden, waaronder fotoadvertenties, videoadvertenties, carrouseladvertenties en verhalenadvertenties, waarmee je jouw doelgroep creatief en effectief kan aanspreken.

Voordeel van Ads Manager-tool van Facebook
De indrukwekkende Ads Manager-tool van Facebook maakt al deze opties mogelijk. Hiermee krijgen adverteerders nauwkeurige targetingopties, nuttige inzichten in prestaties en krachtig campagnemanagement.

Spijker & Co kan je ondersteunen

Het vergt veel tijd om effectief te zijn met social media. Maar wat nou als je daarvoor niet voldoende tijd hebt? Spijker & Co kan je ondersteunen door jouw social media marketing werkzaamheden voor een deel of in z’n geheel over te nemen. Zo kun je toch met succes én resultaat scoren op social media.

Pasfoto_2022_paars

Wil je weten hoe jouw branding en marketing beter kan worden? In een online gesprek van 15 minuten beantwoord ik al je vragen.

Je kunt ook je vragen vooraf naar mij sturen op rene@spijkerenco.nl, zodat we onze tijd effectief kunnen insteken.