Doe je voordeel met deze trends in webdesign voor 2019

De jaarwisseling nadert snel. Een nieuw jaar met nieuwe digitale kansen! Speciaal voor jou zetten we de trends voor 2019 op het gebied van webdesign op een rij. Loop deze door en ontdek hoe jij je website verbetert met deze tips.

Trend 1: video op volledig schermgrootte

Video is een handig en informatief element op jouw website. Al jaren zien we een groei in het aantal video’s en uren die mensen besteden aan het bekijken van video’s op internet.  Die groei zet in 2019 door: het aantal websites dat volledig schermvullende video’s toont, zal ook stijgen. Dit soort video’s is informatief en handig. De bezoeker van je website hoeft niet van boven naar beneden over de pagina te scrollen om de interessante informatie te bekijken. Hij of zij kan die zien in de video die je hebt ingebouwd in jouw website.

Trend 2: cinemagraphs als vervanger voor GIF-animaties

Soms verwarren mensen cinemagraphs ten onrechte met de gebruikelijke GIF-animaties.              In feite zijn er tastbare verschillen tussen deze twee effecten. Cinemagraphs zijn statische afbeeldingen die slechts één dynamisch element bevatten. Bijvoorbeeld een statische samenstelling van een tafel met daarop een kop koffie waar alleen de damp boven de koffie beweegt. Of een foto van een bedrijfshal waarin één machine draait als animatie. Je kunt ook veel andere interessante effecten en sferen creëren die je implementeert met behulp van moderne computertechnieken. Dit soort elementen trekt de aandacht van bezoekers. Ook moedigen ze aan om verder te kijken naar de rest van de inhoud van de website. Een andere actuele trend is 3D-graphics. Driedimensionale foto’s worden steeds vaker in websites gebouwd, en om een ​​goede reden. Ze trekken namelijk de aandacht en moedigen de bezoeker aan om verder te kijken.

Trend 3: eenvoudig ontwerp met een uniek lettertype

Unieke lettertypen zijn erg populair in modern webdesign. Vooral de combinatie van een uniek lettertype met een strak, minimalistisch ontwerp zie je steeds vaker. Wat de kwaliteit van het unieke lettertype betreft: die heeft een grote invloed op de perceptie van informatie door een bezoeker van jouw website. Niet-standaard, in dit geval, kan een doorslaggevende factor zijn die de aandacht van de bezoeker vasthoudt, waardoor deze meer informatie op jouw website leest. Naast unieke lettertypen, zijn de complexe varianten lettertypen ook relevant. Als eerdere webontwerpers van mening waren dat het lettertype noodzakelijkerwijs eenvoudig moest zijn, dan zijn ze nu van dit geloof af. Complexe lettertypen en Sherif-lettertypen nemen een belangrijke plaats in bij de trends voor 2019.

Trend 4: minimalisme en doorzichtige buttons

Nog niet zo lang geleden waren felle kleuren relevant voor de sfeer van webdesign. Nu gaat de trend naar minimalisme. Het levensritme van mensen is hectisch en dynamisch, dus niet iedereen neemt genoeg tijd om aandacht te besteden aan mooi en uitgedacht design met felle kleuren, afbeeldingen en speciale effecten. Dit soort mensen is gewend om op een duidelijke en structurele manier informatie te ontvangen in een vorm die hen niet hindert door designtrucs. Daarom is minimaal ontwerp, in combinatie met doorzichtige knoppen over vlakken, niet alleen relevant vanuit het perspectief van trends: het is ook functioneel.

Trend 5: natuurlijke en gestroomlijnde vormen

In de natuur zien we geen rechte lijnen. Daarom voelen gestroomlijnde vormen, die de illusie van flexibiliteit creëren, veel natuurlijker aan voor mensen. De afgeronde hoeken in de elementen van webdesign groeiden in 2017 uit tot een trend. Nu zie je die overal terugkomen, ook bij grote websites van Google, Facebook en Twitter. Gestroomlijnde lijnen zijn vooral succesvol als je deze aanvult met gekleurde druppels in heel verschillende vormen. Dit ontwerp kalmeert en verhoogt de tijd die bezoekers doorbrengen op jouw website.

Trend 6: slagschaduw en diepte

Het gebruik van schaduwen voelt ouderwets aan. Toch kunnen ze erg succesvol zijn om het effect van diepte te creëren op platte schermen. Hiermee laat je elementen eruit springen ten opzichte van de rest van de informatie. Al jaren creëren ontwerpers de illusie van diepte door een standaardtechniek te gebruiken, de zogeheten slagschaduw. Een slagschaduw plaatst een pseudo-schaduw achter een ontwerpelement zoals een object of lettertype.

Deze nepschaduw creëert zo realistisch mogelijke schaduwen. Door deze techniek te gebruiken, lijken ontwerpelementen over de pagina te zweven, eruit te springen en extra aandacht te krijgen. Samen met het gebruik van patronen en parallax foto’s (scrollende foto’s) creëer je veel meer de illusie van diepte op een beeldscherm.

Trend 7: grote, opvallende typografie

Extra grote opvallende kopzinnen zijn niet alleen goed leesbaar: je kunt er ook drie belangrijke doelen mee bereiken:

  1. Een gevoel van vertrouwen creëren bij de bezoeker van jouw website.
  2. Ervoor zorgen dat bezoekers de onderliggende boodschap van jouw website begrijpen. 3. Interesse opwekken in de producten of diensten die jouw website aanbiedt.

De kracht van typografie
Omdat de tekst het meest efficiënte instrument is om nauwkeurig en direct met bezoekers te communiceren, moet je de kracht van typografie niet onderschatten. Typografie is altijd al een uitgebreide visuele tool geweest, klaar om een verhaal te vertellen, emotie op te roepen, de toon op de website te zetten en cruciale informatie te verspreiden. Voor webpagina’s zijn kopzinnen de belangrijkste componenten van zoekmachineoptimalisatie. Tevens helpen deze bij het vangen van de ogen van de persoon die leest.

Trend 8: gebruik van witruimtes

Het is tijd om een beetje ruimte te maken. We zijn allemaal gewend aan responsive websites over de volledige breedte van het scherm. Vol met tekst en afbeeldingen en call-to-actions. Aan de éne kant is het prettig om maximaal gebruik te maken van de ruimte op een scherm, maar soms is het allemaal ook heel vermoeiend en druk.

Witte ruimte creëert rust
Steeds meer witte (of negative spaces) ruimtes zie je terug in ontwerpen voor websites. Wat we zien zijn tekst en afbeeldingen omringd door veel (lege) ruimte. Of het nu wit is of zwart of alle kleuren daartussenin: het genereert een kalmerend effect, waardoor de bezoeker de informatie op het scherm vlak voor zich makkelijker opneemt.

Klaar voor 2019? Wil je ook een resultaatgerichte website?

Is jouw website klaar voor 2019? Weet je het niet zeker of heb je hulp nodig om jouw website weer bij de tijd te brengen? Neem dan contact op met Spijker & Co. Onze specialiteit in webdesign: websites maken die er prachtig uitzien, klanten aantrekken én zorgen voor een hoger resultaat.

Regelmatig tips ontvangen via e-mail om meer leads en omzet te genereren? Of te zorgen voor een hogere klanttevredenheid of betrokken medewerkers? Schrijf je hier in!