De belangrijke rol van drukwerk in een digitale wereld

Websites en online marketing hebben de klantreis veranderd. Waar klanten voorheen contact moesten opnemen als ze meer wilden weten over een bedrijf, product of dienst, doen ze nu het grootste deel van hun onderzoek online. Zoals bladeren door de pagina’s van jouw website enrecensies lezen van bestaande klanten. Bedoeld om de onverbloemde waarheid over jouwbedrijf te achterhalen en jouw aanwezigheid op social media te bekijken om een ​​beter beeld te krijgen.

Deze digitale marketingkanalen verzetten dus veel werk om jouw bedrijf te promoten. Heb je dan echt nog drukwerk nodig? Zal een prospect werkelijk door jouw catalogus bladeren of jouw brochure lezen? Het antwoord op deze vragen is een volmondig ja! Drukwerk neemt nog steeds een belangrijke plaats in bij de klantreis. Er is nog steeds aandacht voor presentatiemateriaal en middelen die je achter kunt laten bij de klant.

Waarom drukwerk nog steeds belangrijk is 
Sommige bedrijven hebben zichzelf ervan overtuigd dat digitale marketing het enige is wat telt in 2020. Maar gedrukt materiaal is én blijft een belangrijk deel van de marketingmix. In Amerika is onlangs opnieuw onderzoek gedaan naar de effectiviteit van print ten opzichte van digitale marketingkanalen. Met opmerkelijke resultaten! Mensen die gedrukte materialen lezen, besteden meer tijd aan het bekijken van de uiting en reageren emotioneler op de inhoud. Ook hadden zij meer kans om een ​​hogere waarde te hechten aan het gepresenteerde product of de dienst dan mensen die dezelfde informatie tot zich namen via digitale kanalen.

Drukwerk helpt je met vier belangrijke aspecten:

  • Opbouwen van vertrouwen. 
    Wanneer je geld uitgeeft om mooie, gedrukte uitingen te laten maken, laat je een sterke indruk achter. Je geeft aan potentiële klanten te kennen dat je niet zomaar een bedrijf bent. Je bent een professioneel bedrijf dat genoeg geeft om wat je doet om tijd en geld te spenderen aan het maken van duurzame materialen van hoge kwaliteit.
  • Een indruk achterlaten. 
    We worden allemaal elke dag gebombardeerd met digitale berichten. Van tientallen e-mails tot banneradvertenties op websites en duizenden berichten op social mediakanalen. Veel mensen raken daar immuun voor. Als je iets fysieks achter kunt laten, zoals een brochure of een ansichtkaart verstuurt, maak je indruk en word je minder snel vergeten.
  • Laat zien waar je voor staat. 
    We kennen allemaal dat oude gezegde dat een foto meer zegt dan duizend woorden. Daar zit zeker enige waarheid in. Als je drukwerk achterlaat met opvallende beelden, kun je je bedrijf op een compleet nieuwe manier presenteren.
  • Voeg waarde toe. 
    Hopelijk heb je al een website die gevuld is met geweldige inhoud. Met drukwerk kun je nog een stap verder gaan. Door nieuwe informatie te delen met potentiële klanten die je spreekt, geef je een gevoel van toegevoegde waarde en zullen zij je nog meer waarderen en vertrouwen.

Hoe laat je drukwerk écht meetellen? 

Hoewel drukwerk nog steeds een plaats inneemt binnen de marketing van vandaag, valt niet te ontkennen dat de invloed van digitale marketing groot is op wat werkt en wat niet als het gaat om het creëren van materiaal dat resultaat oplevert. Spijker & Co geeft je enkele tips om je te helpen drukwerk te maken dat opvalt en een blijvende indruk achterlaat.

Investeer in hoogwaardige materialen

Dit klinkt misschien als vanzelfsprekend, maar marketingmateriaal – gedrukt of digitaal – werkt alleen in jouw voordeel als deze er geweldig uitzien. Flyers op goedkoop printerpapier zullen niet veel vertrouwen wekken. Hetzelfde geldt voor een slecht opgemaakte PowerPoint presentatie. Het ziet er slordig uit en laat potentiële klanten twijfelen over hoeveel tijd en moeite je besteedt aan de zorg voor jouw klanten. Jouw marketingmateriaal moet voor je blijven spreken lang nadat de daadwerkelijke ontmoeting met jouw prospect voorbij is. Zorg er dus voor dat dit er professioneel uitziet! Het is de moeite waard om te investeren in creatieve en slimme teksten, mooie beelden en een geweldig ontwerp en lay-out. Als we het hebben over gedrukte middelen, is het ook de moeite waard om het naar een professionele drukkerij te sturen in plaats van het op je eigen kantoorprinter te printen.

Personaliseer alles

Personalisatie is een must in de hedendaagse verkoop- en marketingwereld. Google meldt dat 61% van de mensen verwacht dat bedrijven ervaringen en interacties met een bedrijf afstemmen op hun voorkeuren. Jouw marketingmateriaal mag geen uitzondering zijn op de personalisatieregel. Je kunt al in kleine oplages, voordelig en hoogwaardig drukwerk laten maken. Het is dus heel goed mogelijk om verschillende variaties van dezelfde brochure, catalogus of productbladen te maken die zijn afgestemd op de behoeften van verschillende segmenten van jouw doelgroep. Je kunt ook geweldige resultaten behalen in de verkoop met low-tech personalisatie. Overweeg een handgeschreven kaart te schrijven (natuurlijk met jouw logo erop!). Die kun je in de brochure of catalogus stoppen die je achterlaat bij jouw prospect. Die aandacht voor detail kan een sterke en positieve indruk maken.

Blijf waarde toevoegen

Als we het hebben over geweldig marketingmateriaal, hebben we het over materialen die waarde blijven toevoegen. Natuurlijk, notitieblokjes, draagtassen en pennen kunnen leuke kleine toevoegingen zijn. Maar hoe vaak belanden die onderaan de bureaulade van iemand? Weggevertjes met een logo bevorderen jouw gesprekken met prospects niet, terwijl geweldige marketingmaterialen dat wel doen. Zorg dat wat je achterlaat ook echt waarde toevoegt. Het zou niet de case study of het e-boek moeten zijn dat kan worden gedownload op jouw website. Maak in plaats daarvan informatie over jouw producten of diensten die potentiële klanten niet kunnen lezen door gewoon online te gaan. Bovendien moet de inhoud van het verkoopmateriaal aansluiten bij jouw verkoopkanalen en marketingstrategie. De inhoud moet helpen bij het leiden van het persoonlijke gesprek tussen jou en de prospect en vervolgens dienen als een herinnering aan dit gesprek.

Ondersteun jouw verkoopverhaal

Marketingmateriaal, al dan niet gedrukt of digitaal, speelt nog steeds een belangrijke rol in de klantreis van vandaag. Hoewel je misschien in de verleiding komt om jouw digitale marketing het woord voor je te laten doen, is het nog steeds waardevol om ​zinvolle, doordachte middelen in te zetten die je verkoopgesprekken ondersteunen. 

Hulp nodig? Bel Spijker & Co 

Wil je persoonlijk advies over welke soorten drukwerk het beste bij je passen? Of heb je vragen over wat de mogelijkheden voor wat betreft grafische vormgeving zijn? We kunnen vrijblijvend een afspraak maken bij ons op kantoor in het oude centrum van Buren. Onder het genot van een kopje koffie of thee brengen wij dan jouw wensen in kaart. We kunnen natuurlijk ook bij jou afspreken.

Lees meer:

Regelmatig tips ontvangen via e-mail om meer leads en omzet te genereren? Of te zorgen voor een hogere klanttevredenheid of betrokken medewerkers? Schrijf je hier in!