Skip to content

Creëer snel meer leads door gericht zoekwoordenonderzoek

Hoe mooi jouw tekst op je site ook is geschreven: als de juiste zoekwoorden in die tekst ontbreken, presenteren de belangrijkste zoekmachines jouw site niet of nauwelijks in de organische zoekresultaten. Spijker & Co leidt jou nu graag naar veel meer leads door de gerichte toepassing van de juiste zoekwoorden. Begrijp hoe jouw prospects op internet zoeken en maak content die rechtstreeks aansluit op de intenties en behoeften van jouw potentiële nieuwe klanten.

Wat is eigenlijk een zoekwoord?

Heel simpel: jouw prospect zoekt iets op internet, tikt bewust een zoekwoord in en krijgt zoekresultaten. Hoe hoger jij daarin met je site staat, hoe meer leads je op je site krijgt. Je moet je dus heel goed kunnen verplaatsen in je doelgroepen. De kernvraag? Welke zoekwoorden tikken zij om hun probleem of vraag opgelost te krijgen? We noemen alles wat met de juiste zoekwoorden te maken heeft ook wel Search Engine Optimization (SEO). Maar hoe doe je dit? Graag geeft Spijker & Co je een aantal direct toepasbare tips. Heb je daar onze hulp bij nodig? Je weet ons te vinden!

Start met jouw eigen lijst met zoekwoorden

Brainstorm eerst zelf. Jij kent je bedrijf en wat jij jouw klanten aanbiedt als beste. Dus heb je waarschijnlijk ook een goed beeld van de termen waarmee ze op zoek zijn om jouw oplossing voor hun probleem te vinden. Verplaats je dus altijd in jouw doelgroep en vergeet even hoe jij zelf over je producten of diensten denkt. Vermijd dus je eigen vakjargon en denk goed na hoe jouw prospects zullen zoeken.

Let op: Google rangschikt steeds meer op intentie

De laatste jaren handelt Google zoekopdrachten anders af. Google is nu meer geïnteresseerd in het rangschikken van resultaten op basis van intentie. Wat dit betekent? De persoon die bijvoorbeeld op zoek is naar ‘ideeën voor het verbouwen van huizen’, is waarschijnlijk op zoek naar iets anders dan iemand die zoekt naar ‘de beste woningvernieuwers in Utrecht’, toch? De laatste zoeker is waarschijnlijk klaar om muren neer te halen en tegels eruit te slaan. Terwijl de eerste dagdroomt over het op een dag opknappen van de keuken. Google begrijpt dat de bedoeling achter beide zoekopdrachten radicaal anders is. Daarom geeft Google resultaten inmiddels anders weer voor die twee zoekopdrachten. Door deze trend in de richting van zogeheten ‘semantisch zoeken’, is het nu belangrijk voor bedrijven om lange zoekwoorden te gebruiken.

Benut Auto-Suggest

Je kunt ook zelf beginnen met zoeken in Google. Neem enkele van de bredere zoekwoorden die jij voor jouw bedrijf hebt geïdentificeerd en kijk wat er in Auto-Suggest naar boven komt. De Google Auto-Suggest keyword tool is onmisbaar binnen online marketing. Met deze tool kun je één zoekwoord invullen. En als output krijg je het zoekwoord met combinatietermen waarop veel gezocht wordt. Die output is gebaseerd op de suggesties die Google geeft als je een zoekopdracht uitvoert. Heb jij nog geen inhoud op jouw website die gaat over die belangrijke interessegebieden of zorgen en problemen van jouw prospects? Dan is het misschien tijd om wat toe te voegen! 

Analyseer de concurrentie

Het is belangrijk om na te denken over je eigen strategie. Maar ook is het een slim idee om te analyseren wat je concurrenten van plan zijn. Er zijn tal van tools die je helpen om concurrentieonderzoek te doen naar de zoekwoorden die je concurrenten gebruiken. Een site zoals SEMrush kan jou helpen de zoekwoorden van jouw bekende concurrenten te zien. En ook andere potentiële concurrenten te identificeren die jij misschien nog niet in het vizier hebt. Ook heel eenvoudig: check regelmatig de sites van je concurrenten. Bekijk hoe ze hun inhoud organiseren, hier kun je altijd van leren.

Vraag het jouw klanten

Na al jouw zelfonderzoek is het nu tijd om jouw klanten te vragen wat zij denken. Soms hebben de mensen die jouw bedrijf kennen en waarderen, een unieke kijk op wat zo speciaal aan jou is. Dit kan jou onverwacht helpen bij het optimaliseren van je zoekwoorden. Er zijn een paar nuttige vragen om te stellen aan je klanten. Zoals: “welke zoektermen heb je gebruikt toen je aan het onderzoeken was hoe jij je probleem kon oplossen?” En: “welke zoektermen hebben je uiteindelijk naar ons bedrijf geleid?” Plus, het is nuttig om te vragen wat zij denken dat jou onderscheidt van de concurrentie. Want schrijven over wat jou anders maakt, is een manier om je inhoud te laten opvallen.

Benut de Zoekwoordplanner van Google

Nadat je bij jezelf en je klant allerlei nuttige zoekwoordsuggesties hebt verzameld, is het tijd om een handig programma in te schakelen: de Zoekwoordplanner van Google. Met de Zoekwoordplanner van Google kan je in no-time zien op welke woorden mensen zoeken en hoe vaak er per maand op gezocht wordt. Met die informatie heb je snel inzicht in de informatiebehoefte van jouw doelgroep en kan je gericht content maken die men wil lezen, kortom SEO! En dat betekent feitelijk: hogere rankings en meer bezoekers op je site vanuit Google. Je hebt wel een Google Ads-account nodig om toegang te krijgen tot deze tool.

Suggesties voor lokale bedrijven

Voor lokale bedrijven is het ‘t beste om zoekwoorden aan te houden die niet overdreven concurrerend zijn en een beheersbaar bereik hebben. Als jij kiest voor brede zoekwoorden die zeer concurrerend zijn en miljoenen mensen kunnen bereiken, brengt dat jou niet veel goeds. Je zult dan namelijk merken dat je op gigantische merken stuit, en jij zult nooit goed kunnen scoren in die concurrentiearena. Bovendien hoef jij toch niet tientallen miljoenen mensen te bereiken? 

Maak content hubs

Als jij eenmaal de beste zoekwoorden voor jouw content hebt bepaald, is het belangrijk om de inhoud zelf te schrijven. Jij begrijpt nu wat jouw doelgroep wil. Dus is het tijd om inhoud te maken die hen precies dat geeft. Een geschikt instrument hiervoor is de zogeheten content hub. Dit is een digitaal platform waar alle contentgerelateerde activiteiten van jouw bedrijf zijn gecentraliseerd rondom een specifiek onderwerp. Het is raadzaam om je belangrijkste pagina over dit onderwerp tot het centrum van je content hub te promoten. Een content hub kan een onderdeel van je website zijn in de vorm van een blog en/of een kenniscentrum. Daarnaast kun je ook meerdere content hubs over verschillende onderwerpen op je website hebben. De belangrijkste doelstelling van een content hub is om websitebezoekers te helpen informatie te vinden waar zij naar op zoek zijn en hen uiteindelijk aan je bedrijf te binden. Om dit te realiseren focust een content hub zich daarom op een specifiek onderwerp en kun je gebruikmaken van verschillende ondersteunende vormen van content.

Spijker & Co helpt je!

Inspireert deze blog jou tot het bepalen van de juiste zoekwoorden voor jouw site? Ga gerust aan de slag met onze tips. Heb je geen tijd? Of zoek je toch advies en begeleiding? Laat het even weten. Graag analyseren wij jouw site en geven we je gerichte adviezen. Je vindt Spijker & Co in het centraal gelegen Buren.

Regelmatig tips ontvangen via e-mail om meer leads en omzet te genereren? Of te zorgen voor een hogere klanttevredenheid of betrokken medewerkers? Schrijf je hier in!

Scroll To Top