4 creatieve manieren om je marketing te automatiseren

Veel bedrijven zijn zich inmiddels goed bewust van wat marketingautomatisering kan betekenen voor het koesteren van leads. En vooral: om deze om te zetten tot klanten. Wanneer je in contact wilt blijven met leads, helpt marketingautomatisering jou dat gesprek gaande te houden. Zo voorkom je dat een lead langzaam uit beeld raakt.

De potentiële toepassingen voor marketingautomatisering reiken veel vérder dan communiceren met potentiële klanten. Ontdek hierin alle succesvolle manieren waarop je marketingautomatisering creatief kunt inzetten. Voor de communicatie met je bestaande klanten, mogelijke klanten of zelfs voor jouw medewerkers.

1. Automatiseer de aanpak van social media

Social media is het beste medium om jouw klanten te bereiken wanneer ze online zijn. Volgens onderzoek hebben de meeste mensen tenminste één social media account. De meesten daarvan bekijken dit dagelijks. 

Tijd en energie

Echter, al die dagelijkse activiteiten van klanten op social media maken het wel lastig om bij te blijven. Wanneer je elke dag content voor social media moet maken én bijwerken, kost dat veel tijd en energie.

Automatiseren verlicht je werklast

Het automatiseren van tenminste enkele van de social-mediaprocessen kan helpen om die last te verlichten. Er zijn verschillende platforms, zoals Buffer en Hootsuite, waarmee je social media berichten vooraf op verschillende platforms kunt plannen. Het voordeel? Elke week kun je één moment vrijhouden om de berichten voor de volgende week te uploaden, in plaats van elke dag dat apart te moeten doen.

Ontwikkel een duidelijke online aanwezigheid

Wanneer je een gedegen social-mediastrategie volgt, in plaats van hier en daar content op verschillende kanalen te gooien, ontwikkel je een duidelijke online aanwezigheid voor jouw bedrijf. Dit helpt bij het opbouwen van vertrouwen. Dit is niet alleen van cruciaal belang bij het genereren van leads en klanten: het maakt van eenmalige klanten ook klanten die terug komen en herhalingsaankopen plaatsen.

2. Houd contact na een aankoop

Eén van de contactmomenten waarop nog veel te winnen valt bij bedrijven is de communicatie direct na de aankoop van een klant. Gebrek hieraan zorgt ervoor dat 20 tot 70% van de klanten na het maken van hun eerste aankoop niet meer terugkeert. Het bedrijf heeft hen gewoon verwaarloosd. 

Zorg dat je nieuwe klanten niet vergeet…

Nadat je al het harde werk hebt verricht om een lead te genereren en om te zetten in een klant, moet je de belofte nakomen die je hebt gedaan met het leveren van een uitstekende service. Marketingautomatisering kan je helpen ervoor te zorgen dat je die nieuwe klanten niet vergeet.

Een goed voorbeeld…

Stel een aantal e-mails in die worden geactiveerd wanneer iemand een aankoop doet. Stel dat je een meubelbedrijf hebt en een klant kocht zojuist meubelen voor een eetkamer. De eerste e-mail die ze direct na die aankoop ontvangen, zou een video kunnen bevatten die hen door montage en plaatsing leidt, plus tips voor basisonderhoud en schoonmaak. Enkele weken later kun je een tweede e-mail verzenden om te vragen hoe zij tot nu toe van hun aankoop genieten. Dit geeft je niet alleen de mogelijkheid om problemen aan te pakken, maar je kunt ook een online beoordeling aanvragen. Jouw derde e-mailbericht kan aan het einde van het jaar verstuurd worden met nuttige tips voor je klant om optimaal van de eetkamer te genieten tijdens een kerstdiner met vrienden of familie.

Toon interesse

Een serie follow-up e-mails na een transactie geeft de klant het gevoel dat je nog steeds geïnteresseerd bent in hun ervaring. Het ging jou niet alleen om het sluiten van de verkoop; je wilt écht dat ze van hun aankoop genieten. Dit helpt niet alleen om het vertrouwen van je klant in jouw bedrijf te versterken; je maakt met deze aanpak des te meer kans op een ​​terugkerende klant of dat zij vrienden naar jou doorverwijzen.

3. Bouw een verwijzingsprogramma

Het opzetten van een succesvol verwijzingsprogramma is een goede manier om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf altijd een gestage stroom van gekwalificeerde leads ontvangt, afkomstig van jouw bestaande klantenbestand. Marketingautomatisering kan je helpen dit programma uit te breiden. Hoe? Door ervoor te zorgen dat je op de hoogte blijft van de communicatie met tevreden klanten.

Zet in op beoordelingen

Zodra een klant een aankoop doet, moet dit een e-mail activeren die om een ​​beoordeling of beoordeling vraagt. Als de ontvanger niet direct reageert met een beoordeling, start je een follow-upreeks van e-mails. Deze monitoren de ontvangers en daarmee biedt je een manier om rechtstreeks contact met je op te nemen als ze een probleem hebben met hun aankoop.

Introduceer je klant in jouw doorverwijzingsprogramma

Nadat een klant je een gunstige beoordeling geeft, kun je vervolgens een reeks e-mails starten om die klant te introduceren in jouw doorverwijzingsprogramma. Plus uitleg over de voordelen voor hen en degenen die zij doorverwijzen. Met tot slot uiteraard een call-to-action om deel te nemen.

Blijf top of mind

Bovendien kan marketingautomatisering je helpen een regelmatig ritme vast te stellen voor communicatie met alle terugkerende klanten. Niet alleen gericht op degenen die zich hebben aangemeld voor jouw verwijzingsprogramma. Of het nu gaat om een ​​nieuwsbrief of e-mails die hen als eerste op de hoogte houden van nieuwe producten of aanbiedingen; reguliere communicatie is een geweldige manier om top of mind te blijven. Heb je dat bereikt? Dan ben je waarschijnlijk het eerste bedrijf waar ze aan denken als een vriend om een ​​verwijzing in jouw vakgebied vraagt .

4. Gebruik marketingautomatisering voor het trainen van medewerkers

Veel mensen zien marketingautomatisering als een instrument voor een extern publiek. Maar er zijn ook prima interne toepassingen voor dit hulpmiddel. Voorbeelden? Het automatiseren van noodzakelijke trainingsmodules of een onboarding-programma voor nieuwe werknemers kan een creatieve manier zijn om ervoor te zorgen dat je jouw medewerkers de informatie verschaft die zij nodig hebben om hun werk zo goed mogelijk te doen.

Een praktisch voorbeeld….

Laten we zeggen dat je een onderhoudsbedrijf hebt. Na wat klantonderzoek ontdek je dat mensen de manier waarop afspraken geboekt moeten worden niet leuk vinden. Dus voer je een nieuw online boekingssysteem in. De manier waarop je afspraken in de agenda plant, is hierdoor vernieuwd. Om jouw team op de hoogte te brengen van de wijzigingen, kun je een reeks trainingsvideo’s maken die je regelmatig per e-mail naar jouw team verzendt. Elke nieuwe e-mail introduceert een nieuw facet van de nieuwe aanpak en biedt een quiz om te zorgen dat ze de wijzigingen absorberen en integreren. Of misschien een enquête die vraagt hoe klanten reageren op het nieuwe systeem en of zij ideeën hebben over mogelijke aanvullende verbeteringen.

De volgende stap voor jou? Zet die met Spijker & Co

Marketingautomatisering is een krachtige tool. Met veel toepassingen die duidelijk verder gaan dan het opvolgen van e-mails van leads. Wanneer je het creatief aanpakt, kun je jouw bestaande klantrelaties koesteren en zelfs de effectiviteit en betrokkenheid van jouw team versterken. Wil je met jouw bedrijf ook profiteren van marketing automation? Benieuwd? Neem contact op met Spijker & Co. Onze specialiteit: zorgen voor een hoger resultaat. Wij helpen jou graag op weg.

Pasfoto_2022_paars

Wil je weten hoe jouw branding en marketing beter kan worden? In een online gesprek van 15 minuten beantwoord ik al je vragen.

Je kunt ook je vragen vooraf naar mij sturen op rene@spijkerenco.nl, zodat we onze tijd effectief kunnen insteken.