Waarom moet je eerst optimaliseren voor conversie in plaats van naamsbekendheid?

Wie aan de slag gaat met nieuwe reclame- en communicatieprojecten denkt vooral aan het opbouwen van het imago en naamsbekendheid. Het andere doel van een project is meestal het behalen van conversie. Concreet: het binnenhalen van nieuwe klanten of het verkopen van producten. Juist die zeer belangrijke doelen worden vaak vergeten of zwaar onderbelicht.

Conversiemarketing = toewerken naar de order

Conversiemarketing heeft alles te maken met het stimuleren van mensen om bijvoorbeeld acties op jouw website uit te voeren. Voorbeelden van conversie-marketingtactieken? Het testen van verschillende versies van jouw productpagina’s, het opstellen van een aanmeldingsformulier voor een e-mailnieuwsbrief en het schrijven van overtuigende verkoopteksten. Met andere woorden: conversiemarketing focust op de onderkant van jouw verkooptrechter.

Pas op: je mist kansen

Wanneer je een nieuwe actie inzet, is het belangrijk om eerst te optimaliseren voor conversies. Als je je eerst volledig richt op het opbouwen van naamsbekendheid en meer bezoekers naar jouw website toe trekt die niet geoptimaliseerd is voor conversie, dan mis je kansen en laat je geld liggen.

Koude leads omzetten in betalende klanten

Wanneer jij conversies hoog op jouw prioriteitenlijst plaatst, dan heeft het opbouwen van naamsbekendheid plotseling een doel: koude leads omzetten in betalende klanten.

Verkoop is de levensader van elk bedrijf

Imago en naamsbekendheid zijn cruciaal voor het vestigen van een positieve reputatie op de markt. Vooral voor de langere termijn. Echter, verkoop is de levensader van elk bedrijf. Hoewel je een bepaalde hoeveelheid verkeer nodig heeft om jouw conversietrechter te optimaliseren, kan het opbouwen van naamsbekendheid niet het einddoel zijn als je wilt overleven.

Tips voor de ontwikkeling van een ​​conversievriendelijke website

Richt jij je op het genereren van aanzienlijke hoeveelheden verkeer naar jouw website? Stel dan eerst een mechanisme in voor conversies. Graag geven we aanvullende tips.

Zorg voor een lead magnet

Een lead magnet is iets wat je gratis aan mensen kunt geven in ruil voor hun e-mailadres. Gangbare lead magnets zijn onder meer: ​​rapporten, checklists, casestudy’s, video’s en webinars. Biedt zoveel mogelijk een relevante lead magnet aan jouw bezoekers aan. Dit zorgt dat een percentage van hen verder komt in jouw verkooptrechter. Want zij melden zich aan bij jouw e-maillijst waar je kunt doorgaan met marketing.

Vier kenmerken van een goede lead magnet:

  • Onmiddellijk uitvoerbaar. Bezoekers moeten informatie van jouw lead magnet krijgen die ze snel in de praktijk kunnen brengen om hun leven of bedrijf te verbeteren.
  • Lost een legitiem probleem op. Bij het uitvoeren van buyer persona-onderzoek is het belangrijk om te ontdekken welke pijnpunten jouw klanten hebben. Als je een stukje inhoud kunt bieden dat de problemen van deze mensen oplost, geven ze je graag hun e-mailadres.
  • Snel geleverd. Het is geen goed idee om mensen een aantal formulieren in te laten vullen of te lang te laten wachten op het beloofde document. Zorg ervoor dat jouw lead magnet wordt geleverd (bij voorkeur via e-mail) zodra de persoon zich aanmeldt op jouw lijst.
  • Bouwt geloofwaardigheid op. Hoewel het doel van een lead magnet altijd moet zijn om waarde te leveren aan jouw doelgroep, is het belangrijk dat jouw lead magnet ook jouw expertise weergeeft. Casestudy’s zijn uitstekende lead magnets omdat je waarde kunt leveren. Terwijl je aantoont dat jouw expertise ook anderen heeft geholpen.

Meer resultaten door contextueel denken
In plaats van het aanbieden van één generieke magneet voor al jouw bezoekers, kun je betere resultaten behalen door contextueel te denken. Maar wat ís dat?

Een sprekend voorbeeld
Bestudeer je best presterende blogposts of webpagina’s. Bedenk vervolgens een manier waarop je een specifieke lead magnet kunt aanbieden aan bezoekers van die pagina’s. Een voorbeeld? Stel, je hebt een blogpost geschreven over het produceren van video’s voor een laag budget. Een downloadbare bronnenlijst met gratis hulpmiddelen voor het maken van video’s aan het einde van het bericht zal mensen aanmoedigen zich na lezing te abonneren op je lijst.

Plaats e-mail opt-in formulieren

Zelfs als je geen lead magnets inzet (waarom zou je dat trouwens niet doen?), moet je nog steeds e-mailaanmeldingsformulieren op jouw site opnemen. Dit om te voorkomen dat potentiële leads in het niets verdwijnen. Opt-in formulieren plaats je handig bereikbaar. Idealiter moet je altijd een aanmeldingsformulier voor e-mails bovenin hebben staan. Een bezoeker ziet jouw formulier zodra deze op jouw webpagina is geland.

Eenvoudig in gebruik
Zorg er bovendien voor dat jouw formulier eenvoudig te gebruiken is. Forceer mensen niet om een CAPTCHA-code in te voeren of hun menselijkheid te valideren met allerlei plaatjes/zoekspelletjes.

Houd het kort en bondig
Vraag alleen de minimale hoeveelheid informatie van een bezoeker. Meestal alleen hun naam en e-mailadres. Als je te veel vragen stelt, loop je het risico dat ze geen zin hebben om antwoord te geven en zich vervolgens niet abonneren.

Ontwikkel een geautomatiseerde e-mailcyclus

Met e-mailmarketingtools zoals MailChimp en Active Campaign, kun je geautomatiseerde e-mailreeksen bouwen om naar nieuwe leads te verzenden. Als de e-mailautomatisering is geïnstalleerd, raken nieuwe leads meer bekend met jouw organisatie zodra ze zich hebben aangemeld op jouw lijst. Hiermee leid jij hen soepeler door jouw verkooptrechter.

Bouw eerst automatische e-mails in
Voordat je jouw opt-in formulieren voor e-mail plaatst, raad ik aan deze automatische e-mails in te bouwen:

  • Welkom
    Dit is jouw welkomstbericht. Het herinnert mensen eraan waarom ze zich op jouw lijst hebben geabonneerd en stelt je in staat om de waarden van jouw merk en jouw persoonlijkheid over te brengen.
  • Toegevoegde waarde
    Kort nadat je het welkomstbericht hebt gemaild, stuur je hen een vervolgmail met een informatie van waarde voor de ontvanger. Dit kan een link zijn naar één van je populairste blogposts of een webinarvideo.
  • Conversie
    Nadat je een e-mail met toegevoegde waarde (of liefst meerdere) hebt verzonden en de lead heeft de inhoud gelezen, kun je beginnen met het verzenden van e-mails die relevante producten of services promoten.

Sociaal bewijs leveren

70% van de mensen beoordeelt de ervaringen van andere klanten online. Dus is het van cruciaal belang sociale bewijselementen op jouw website op te nemen als je conversies serieus neemt. Referenties, beoordelingen en casestudy’s zijn allemaal uitstekende vormen van sociaal bewijs. Overtuig jouw beste klanten een referentie af te geven. Dit zal jouw geloofwaardigheid aanzienlijk verbeteren.

Roep op tot actie (Call to action)

Je kunt de meest prachtige, gemakkelijk navigeerbare website ter wereld hebben, maar als je niet actief vraagt aan bezoekers om gewenste acties uit te voeren, ontvang je niet veel conversies. Calls-to-action (CTA’s) zijn er in allerlei vormen. Zoals: “Lees meer”-knoppen, “Neem contact op”-knoppen en “Meld je aan”-knoppen. Je kunt conversies nog verder aanmoedigen. Hoe, door in duidelijke taal erbij te zetten waarom mensen dit zouden moeten doen.

Meer resultaat halen uit jouw website?

Spijker & Co is gespecialiseerd in strategie, ontwikkeling, beheer en optimalisatie van al jouw uitingen. Ons team van ervaren communicatieprofessionals uit verschillende disciplines helpt jou bijvoorbeeld aan meer bezoekers, leads en klanten. Wij weten precies hoe we jou moeten laten opvallen bij je doelgroep. Wij zijn als geen ander in staat om al jouw communicatie optimaal op elkaar af te stemmen. Zullen we daarom even een afspraak met elkaar afstemmen?

Regelmatig tips ontvangen via e-mail om meer leads en omzet te genereren? Of te zorgen voor een hogere klanttevredenheid of betrokken medewerkers? Schrijf je hier in!