Bereid jouw marketing en communicatie nú voor op het post-corona tijdperk

Corona houdt ons nog steeds in haar greep. Maar er komt een moment dat ‘het nieuwe normaal’ dé norm wordt voor onze dagelijkse gang van zaken, ook voor jouw bedrijf of organisatie. De zomerluwte is daarom een ideaal moment om alvast te inventariseren op welke wijze jij jouw marketing en communicatie inricht en aanpakt in het post-corona tijdperk. Spijker & Co geeft je graag enkele adviezen en brainstormt met je mee.

Fake news heeft een nieuwe norm gezet

Fake news is een meerkoppig monster, versterkt door het corona-tijdperk. Vroeger was wat gedrukt stond, waar. Nu is de consument, zowel particulier als zakelijk, superkritisch op berichtgeving. Al het nieuws rondom corona heeft die kritische houding in de hoogste versnelling gezet. Geruchten leken waarheid. En de waarheid werd vaak gereduceerd tot een gerucht. Voor jouw marketing en communicatie geldt in het post-corona tijdperk dat deze, nog meer als voorheen, door jouw doelgroep dubbel wordt gecheckt op het waarheidsgehalte. Kon in het pre-coronatijdperk in jouw marketing en communicatie een lichte reclamische overdrijving nog zijn werk doen (wast witter dan wit!): nu neemt jouw doelgroep alleen genoegen met de waarheid en niets minder. Check hierop al jouw communicatie nog scherper dan voorheen.  

Verdiep je in de ‘changed business’ van jouw klanten                                                                                              

Niet alleen voor jou is het werkveld veranderd door én na corona. Dat geldt net zo goed voor je klanten. Voordat jij de draad met jouw marketing en communicatie weer oppakt in het post-corona tijdperk, is het zinvol om je eerst goed te verdiepen in de ‘changed business’ van jouw klanten. Wellicht liggen hun kaarten zo extreem anders dat jij jouw marketing en communicatie richting deze doelgroepen intensief moet aanpassen. Een voorbeeld? Jij bent cateraar en jouw doelgroep is de eventindustrie. Die is zwaar getroffen door corona en past haar businessmodel drastisch aan. Jij kunt jouw aanbod naar deze sector pas marketingtechnisch en communicatief optimaliseren als je eerst hun nieuwe businessmodel hebt doorgrond.

Blijvende verschuiving in digitale communicatie

Door corona en het sluiten van winkels nemen consumenten en bedrijven steeds meer hun toevlucht tot webshops. De digitalisering van verkoopkanalen kreeg door corona een enorme boost. Grote retailonderzoekers merken nu al op dat die trend zal beklijven. Wie door corona zijn inkjet cartridges niet meer bij de kantoorartikelengroothandel ophaalde, maar noodgedwongen bestelde via internet, blijft dit waarschijnlijk doen. Dit heeft grote gevolgen voor jouw digitale communicatie. Het advies van Spijker & Co? Onderzoek wat deze verschuiving voor jouw doelgroep betekent en pas hier jouw digitale marketing en communicatie op aan, te beginnen met je social media.

Zoek een evenwicht tussen korte- en langetermijncommunicatie                                                          

Medische wetenschappers zijn het er inmiddels wel over eens: corona dooft niet voorgoed uit, maar zal lokaal/regionaal de kop op blijven steken. Feitelijk is er dus niet sprake van een post-corona tijdperk, hoe graag we dat ook zouden willen. Dit heeft gevolgen voor jouw marketing en communicatie. Het advies van Spijker & Co? Zoek de balans voor jouw marketing en communicatie tussen de korte en lange termijn. De lange termijn geeft rust en weerspiegelt visie. Tegelijkertijd ben je met jouw korte termijn inspanningen in staat om snel op nieuwe corona-uitbraken te reageren. Kortom, blijf voorlopig communicatief schaken, niet op één maar op twee borden.

Bewuster leven en dus…kopen

Corona heeft veel consumenten en bedrijven doen inzien dat er andere waarden in het leven zijn dan alleen maar geld verdienen en groeien. Mensen denken door corona niet alleen meer met hun portemonnee. We worden veel bewuster, van een stukje wandelen, van het opsnuiven van frisse buitenlucht, van vrijheid, van het genieten van sociale contacten. Kortom, iets écht met hart en ziel meemaken. Belevenissen, ervaringen en genieten zijn zaken waar we ons veel bewuster van zijn geworden door corona. Dit betekent dat ook jouw doelgroep niet alleen intenser is gaan leven, maar dit ook doet als het gaat om aankopen. Dit besef heeft gevolgen voor jouw marketing en communicatie. Is jouw toon of voice hierop aangepast? Vervang jij hard selling door soft selling? Is het tijd om in jouw communicatie andere waarden te benadrukken? Hier kom je het snelst achter als jij een panel samenstelt uit jouw doelgroep en hier gericht mee in discussie gaat. Uiteraard digitaal of, aan tafel, uiteraard met 1,5 meter aftstand.

Spijker & Co helpt                                                                                                                                                           

Roept deze blog vragen bij jou op? Inspireert deze blog jou tot een koerswijziging voor je marketing en communicatie? Graag gaat Spijker & Co met jou in discussie als ervaren sparringpartner.

Regelmatig tips ontvangen via e-mail om meer leads en omzet te genereren? Of te zorgen voor een hogere klanttevredenheid of betrokken medewerkers? Schrijf je hier in!