Benut de voordelen van marktsegmentatie

Je hebt een geweldig product met veel klanten, maar je weet dat je kansen laat liggen. Je hebt een enorme e-maillijst en een pakkende marketingcampagne, maar je e-mails gaan te vaak naar spam, resulterend in een lage algehele conversieratio. Het verkennen van de voordelen van marktsegmentatie kan jou met deze uitdagingen en meer ondersteunen! Spijker & Co helpt je graag op weg.

Wat is marktsegmentatie? 

Marktsegmentatie verdeelt jouw klanten in groepen op basis van een reeks kenmerken. Deze kunnen algemeen of specifiek zijn, op basis van demografische gegevens, de houding van de klant ten opzichte van jouw product of dienst, gedragskenmerken, sociale status en nog veel meer.

Kenmerken van marktsegmentatie

Marktsegmenten hebben verschillende aspecten waarmee je rekening moet houden:

Meetbare resultaten: het aantal mensen in jouw doelgroep en het bedrag dat die mensen aan jouw product uitgeven moet een bepaalde ondergrens hebben.

Stabiele demografie: marketing voor snowboarders in de zomer is misschien minder lucratief. Zorg dat je doelgroep het hele jaar door bij jou kan kiezen. Kortom, kies voor marktsegmenten die groot en stabiel genoeg zijn om winst te maken.

Een relevante marketingstrategie: jouw marketingstrategie moet maximaal zinvol aan je doelgroepskenmerken zijn gekoppeld. Marktsegmentatie helpt jou bij het plannen van je advertenties en gerichte marketingcampagnes. Ontdekken wie jouw klanten zijn en waarin ze geïnteresseerd zijn, boost je bedrijfsresultaten en bespaart jou tijd, geld en middelen.

Manier van segmenteren 

Er zijn veel manieren om jouw klanten te segmenteren. De methoden die jij kiest, zijn afhankelijk van verschillende factoren. Demografie is de belangrijkste vorm van segmentatie die leeftijd, geslacht, ras, inkomen, opleiding, gezinssituatie en religie kan omvatten. Segmenten op basis van psychologische overtuigingen gaan onder meer over waarden en sociale klasse. Op gedrag gebaseerde segmenten hebben alles te maken met acties, zoals klanten die zich abonneren op jouw mailinglijst of producten toevoegen aan het winkelwagentje op je webshop. Geografische segmenten zijn afhankelijk van waar klanten wonen. Dit kan het klimaat, het bevolkingstype en culturele voorkeuren omvatten. 

Voordelen van marktsegmentatie 

Graag zet Spijker & Co de zes belangrijkste voordelen van marktsegmentatie voor jou overzichtelijk op een rij.

  1. Hogere kans op succes Hoe specifieker jouw segment, hoe groter de kans dat jij die doelgroep bereikt. Wanneer je nieuwe markten betreedt, is segmentatie essentieel om je doelgroep te bewegen bij jou te kopen.
  2. Nieuwe marketingkansen bepalen Door jouw klanten en hun behoeften te onderzoeken, kun je meer markt- en toepassingsmogelijkheden voor jouw product vinden. Benader deze nieuwe markten slim. Je kunt marketinginspanningen ook afstemmen op specifieke seizoenen of vakanties. 
  3. Producten ontwerpen Door je acties af te stemmen op jouw klanten, kun je ontdekken wat ze nodig hebben óf willen en op basis van die info nieuwe producten ontwerpen. Bovendien kun je voortbouwen op een product, dienst of merk waar jouw klanten al van houden en hen vervolgens kennis laten maken met een overeenkomstig artikel. Ook kun je producten ontwerpen die jouw marktbereik vergroten. Door jouw hoogwaardige product of service aan te passen, kun je ook klanten aantrekken met een kleiner budget. Zodra ze jouw product hebben uitgeprobeerd en zich realiseren dat het de investering waard is, komen ze uiteraard in aanmerking voor upselling. 
  4. Winst verhogen Wanneer je merkherkenning opbouwt door middel van marktsegmentatie, bouw je loyale klanten op die steeds terugkomen. Segmentatie verhoogt ook de concurrentie op de markt. Het vinden van een bepaalde groep die echt van een bepaald product houdt, geeft je de kans om erop voort te bouwen door die klanten iets nog beters te bieden. Dit vergroot op zijn beurt jouw marktaandeel en dus jouw winst. 
  5. Kosten verlagen Marktsegmentatie is ook kosteneffectief. Als jij eenmaal jouw doelgroep hebt bepaald en waar je deze het beste kunt bereiken, kun je tijd en geld besparen door campagnes te ontwerpen die op de juiste plek gericht zijn. 
  6. Focus bieden Bedrijven die proberen het enige antwoord te bieden op alle behoeften of te veel producten leveren, kunnen geen grote impact hebben – of veel geld verdienen. Ze hebben de neiging om veel dingen te doen, maar ze bieden niets verbazingwekkends en dus geen onderscheid.

Hoe begin je met marktsegmentatie? 

Zoek eerst alles uit wat je kunt vinden over jouw klanten met betrekking tot jouw product. Verzamel al deze gegevens centraal en bestudeer deze zorgvuldig. Sorteer de klantgegevens in segmenten door er filters op uit te voeren. Jouw CRM (Customer Relationship Management) rapportages en tracking kunnen hier zeker bij helpen. Bekijk elk segment en beslis of het een aanzienlijk aantal klanten heeft, of jouw huidige marketingstrategieën die segmenten zullen bereiken én ook of de segmenten consistent zijn in de toekomst gezien. Beoordeel vervolgens jouw marketingtools en -kanalen en maak een plan. Bepaal met jouw huidige strategieën of jij jouw segmenten gemakkelijk kunt bereiken en hoeveel winst elk segment oplevert. Word vervolgens creatief nadat jij de voor de hand liggende segmenten hebt gevolgd. Sommige segmenten hebben misschien wat meer aandacht nodig, maar dit is jouw ultieme kans om jezelf te onderscheiden van de concurrentie.

Spijker & Co staat voor je klaar… 

Inspireert dit artikel over marktsegmentatie jou? Maar heb je geen tijd of capaciteit om deze methodiek in te zetten? Kom dan praten met Spijker & Co in Buren. Bij een kop koffie tasten we vrijblijvend af hoe Spijker & Co jouw bedrijf kan helpen met bewezen methoden voor succesvolle marktsegmentatie.

Regelmatig tips ontvangen via e-mail om meer leads en omzet te genereren? Of te zorgen voor een hogere klanttevredenheid of betrokken medewerkers? Schrijf je hier in!