Benut de voordelen van groeimarketing voor jouw bedrijf

Groeimarketing is een strategie die zich minder richt op nieuwe leads en meer op het realiseren van herhaalaankopen van bestaande klanten. Spijker & Co legt je graag uit wat het precies is, hoe het werkt én hoe jij groeimarketing succesvol inzet voor jouw organisatie.

We weten allemaal dat het gemakkelijker is om een eerdere klant te bewegen tot een nieuwe aankoop dan om nieuwe leads om te zetten tot klant. En dit eerste is precies waar het bij groeimarketing om draait. Waar de meeste marketing zich bovenaan de trechter concentreert, vereist groeimarketing een diepe duik in de hele trechter. Dit is waar bedrijven zich kunnen concentreren op het klanttraject en onderweg ruimte vinden voor verbetering van specifiek hun upselling. Door jouw strategie te verleggen en meer te focussen op groeimarketing, kan jouw organisatie het zogeheten retentiepercentage en terugkerende verkopen maximaliseren. 

De voordelen van groeimarketing 

Groeimarketing heeft als taak om de klantervaring van jouw klanten zo aangenaam mogelijk te maken én te houden, zodat jouw klanten jouw beste merkambassadeurs blijven. Het doel van groeimarketing is om hun merkbeleving te optimaliseren, zodat klanten blijven praten over je bedrijf en steeds meer aankopen doen.

De statistieken bewijzen dat groeimarketing wérkt 

Onderzoek bewijst dat het werven van een nieuwe klant vijf keer meer kost dan het behouden van een bestaande klant. Door je klantenbinding met 5% te verhogen, kan jouw winst met 25-95% stijgen. Het slagingspercentage van verkopen aan een huidige klant is 60-70%, terwijl het slagingspercentage van het verkopen aan een nieuwe klant 5-20% is.

Hoe voeg jij succesvol groeimarketing aan jouw huidige strategie toe? 

Het concrete verschil tussen groeimarketing en outbound (of andere vorm van) marketing is jouw focus. Om over te stappen op een groeimarketingstrategie, is jouw belangrijkste eerste stap het herzien van jouw lopende campagnes en het stellen van nieuwe doelen. De meeste marketinginspanningen zijn gericht op het totale aantal leads en het leiden van meer leads naar de top van de trechter. Deze inspanningen negeren maar al te vaak compleet wat er met die leads gebeurt als deze zich een weg banen door de verkooppijplijn.

Jouw groeistrategie baseer je het beste op de AAARR&R methode 

De AAARR&R methode staat voor Awareness, Acquisition, Activation, Revenue, Retention en Referral. Simpel gezegd is dit jouw eerste stap bij het implementeren van groeimarketing. Groeimarketing vergt veel data-analyse en testen en deze methode helpt jou om je marketinginspanningen succesvoller en gemakkelijker uit te voeren en alle facetten op elkaar af te stemmen.

Bewustzijn (Awareness) is de parameter die ons vertelt hoe bekend mensen zijn met jouw merk of product. Om dat beter te begrijpen, kunnen jouw groeiteams zich concentreren op zaken als enquêtes zenden naar jouw e-maillijsten, opiniepeilingen uitvoeren op sociale mediakanalen of het online plaatsen van quizzen om de betrokkenheid van de consument te peilen.

Acquisitie (Acquisition) is de parameter waarmee jij als ondernemer waarschijnlijk het meest vertrouwd bent. Deze parameter vertelt jou hoe snel je nieuwe leads krijgt. Bedrijven kijken vaak naar acquisitiecijfers voor specifieke campagnes, maar niet naar het bedrijf als geheel. Het herzien van deze statistiek kan echt helpen om de effectiviteit van verschillende campagnes te laten zien en om aan te tonen waar jouw budgetten moeten worden omgeleid. Jouw groeiteam zou acquisitie- en conversieaantallen kunnen analyseren om aanpassingen te maken bedoeld om het aantal leads dat in klanten wordt omgezet consequent te vergroten.

Activering (Activation) houdt in dat mensen het product of de dienst die ze kopen zo vaak of zo snel mogelijk gaan gebruiken. Het is belangrijk om te weten hoe jouw klanten jouw product gebruiken. Als een app-bedrijf bijvoorbeeld zijn activeringsaantallen nooit kwantificeert, kunnen ze er goed aan doen nieuwe klanten te werven, maar als die klanten niet kunnen achterhalen hoe ze de app moeten gebruiken en van het bedrijf wegdrijven, heeft het bedrijf nooit een groot aantal actieve gebruikers. Groeiteams kunnen aan de slag gaan om ervoor te zorgen dat de activeringsaantallen hoog blijven door nieuwe onboarding-processen of app-tutorials te testen.

Omzet (Revenu) is een parameter die alle marketingteams in de gaten moeten houden. Het is buitengewoon belangrijk om te begrijpen hoe jouw marketingbudget bijdraagt ​​aan het bedrijfsresultaat. Groeiteams zouden niet alleen maand na maand gefocust moeten zijn op het verhogen van de omzet, maar ook uitkijken naar potentiële upsell-kansen en hoe ze de huidige klanten meer kunnen laten kopen.

Retentie (Retention) is de statistiek die bijhoudt hoelang jouw klanten blijven hangen. Dit is een enorm aandachtpunt voor jouw groeiteam. Het doel? Vind optimalisaties om de ervaring van de klant te verbeteren. Dit kan bijvoorbeeld zijn het implementeren van klantensuggesties, het aanbieden van tutorials die klanten helpen ongebruikte functies te ontdekken, een nieuwe manier tonen om een ​​favoriet product te gebruiken en nog veel meer.

Verwijzing (Referral) is absoluut de parameter die jouw bedrijf jaar na jaar zou moeten zien groeien. Dit is de taak van jouw groeimarketingteam! Veel bedrijven zouden graag meer verwijzingen zien, maar besteden geen tijd of moeite aan een verwijzingsprogramma. Dat moet vanaf vandaag de focus zijn van jouw marketingteam. Hun taak kan zijn het testen van prikkels om te zien welke het meest effectief is om verwijzingen te krijgen en het lanceren van nieuwe prikkels om meer kansen te creëren.

Spijker & Co staat voor je klaar… 

Inspireert dit artikel over groeimarketing jou? Maar heb je geen tijd of capaciteit om deze methodiek in te zetten? Kom dan praten met Spijker & Co in Buren. Bij een kop koffie tasten we vrijblijvend af hoe Spijker & Co jouw bedrijf kan helpen met bewezen methoden voor groeimarketing.

Regelmatig tips ontvangen via e-mail om meer leads en omzet te genereren? Of te zorgen voor een hogere klanttevredenheid of betrokken medewerkers? Schrijf je hier in!