Social media vormen een krachtig platform voor de promotie van jouw bedrijf en communicatie met je klanten. Maar wat als er iets misgaat? Veel organisaties hebben schade ondervonden van fouten die ze hebben gemaakt op social media platforms. Deze fouten kunnen overal worden gemaakt, vooral omdat voor velen de inzet van social media nog onbekend terrein is.
Hoewel je als individu of organisatie de beste bedoelingen kunt hebben, begrijpen veel mensen simpelweg niet hoe ze het maximale voordeel uit de aanwezigheid van hun organisatie op de diverse social media kanalen kunnen halen. Het gevolg is dat er door velen enthousiast wordt begonnen met het plaatsen van overhaaste berichten en de marketing al snel in chaos verandert. De beste manier om dit te voorkomen is om de do’s en don’ts van social media marketing te kennen. Voordat het te laat is…
Om je te ondersteunen bij jouw social media marketing inspanningen, hebben we de top 7 fouten die je absoluut moet vermijden op een rijtje gezet:
1. Aannemen dat social media marketing gratis is
Hoewel het aanmaken van een social media account vaak kosteloos is, vereist een effectieve social media strategie in de meeste gevallen minstens een kleine investering, anders wordt het een verspilling van jouw waardevolle tijd. Met een kleine investering kun je het bereik van jouw organisatie op social media vergroten en je richten op specifieke doelgroepen. Deze investering zal waarschijnlijk leiden tot veel meer online zichtbaarheid en betrokkenheid.
2. Tijd en geld investeringen in de verkeerde social media kanalen
Met zo’n grote variëteit aan bestaande en opkomende social media kanalen, kan het lastig zijn om te weten welke kanalen het meest geschikt zijn om jouw doelgroep te bereiken. Om te voorkomen dat je de verkeerde social media kanalen gebruikt, moet je eerst goed onderzoeken welke kanalen jouw doelgroep gebruikt. Zodra je de juiste kanalen hebt geïdentificeerd, richt je al jouw social media marketingactiviteiten op die kanalen.
3. Onjuist of onvoldoende onderzoek van de doelgroep
Het kennen van uw doelgroep is cruciaal voor succes op social media. Een effectieve social media strategie is gebaseerd op het maken van inhoud die relevant en interessant is voor jouw doelgroep. Daarom is het essentieel dat organisaties de tijd nemen om hun publiek te leren kennen.
4. Alles zelf willen doen
Veel kleine organisaties maken de fout te proberen alles zelf te doen, in plaats van een expert op dit gebied in te schakelen. Het werken met experts zal je helpen om te voldoen aan de regels en voorschriften van Google, wat een grote impact heeft op het behalen van succes.
5. Nieuwe klanten boven bestaande klanten prioriteren
Te veel bedrijven richten zich uitsluitend op het vinden van nieuwe klanten op social media, terwijl ze hun bestaande klanten volledig vergeten. Hoewel het genereren van nieuwe leads vaak het belangrijkste onderdeel van de marketingstrategie is, mag een organisatie zijn bestaande klanten, waarmee vaak al een langdurige relatie is opgebouwd, niet vergeten.
6. Te vaak commercieel gerichte berichten plaatsen
Veel bedrijven richten zich alleen op directe verkoop en plaatsen uitsluitend commerciële berichten op hun social media kanalen. Echter, het belangrijkste doel van social media zou moeten zijn om relaties te vormen en te onderhouden met uw doelgroep. Slimme social media strategieën bevatten het delen van relevante en interessante artikelen, nuttige informatie verstrekken, iets nieuws onderwijzen, een probleem oplossen, of het delen van humoristische of betekenisvolle berichten.
7. Geen aandacht schenken aan interactie met de doelgroep
Veel organisaties negeren wat hun doelgroep op social media zegt of wil. Social media is het perfecte platform voor het ontvangen van feedback van de doelgroep, maar deze feedback wordt vaak genegeerd. Door alle geplaatste berichten te volgen en reactiepatronen te analyseren, kan een organisatie waardevolle inzichten verkrijgen om de inhoud van de social media en de algemene marketingstrategie te verfijnen.
Spijker en Co kan je helpen met het maken van een succesvolle social media marketing strategie. Wij kunnen ook de activiteiten van jouw organisatie op social media analyseren. Zo kan jouw organisatie met succes en resultaat deelnemen op social media.