Dé gouden formule om een maximaal aantal mensen jouw e-mailing te laten openen? Die is er natuurlijk niet. Wel zijn er bewezen tips om je resultaten een boost te geven. Je leest ze hier.
Recent onderzoek bewijst dat ongeveer 25% van de ontvangers van jouw nieuwsbrief deze ook daadwerkelijk opent. Afhankelijk van jouw doelgroep kan dit percentage in de plus of min afwijken. Het resultaat van jouw e-mailing is ook sterk afhankelijk of deze aansluit op de interesse van jouw doelgroep.
Ontdek 7 manieren om jouw resultaat te verbeteren:
Tip 1: Maak kwalitatief hoogwaardige inhoud.
Zorg dat de inhoud van jouw mailing de lezers direct aanspreekt. Eigenlijk moeten ze al verwachtingsvol uitkijken naar jouw volgende mailing. Deze drie elementen zijn cruciaal:
- Informatieve, interessante inhoud met waarde voor de ontvanger.
- Vertel jouw lezers welke ontwikkelingen binnen jouw organisatie inspireren om jouw diensten in te zetten.
- Maak de inhoud deelbaar. Hierdoor kun je meer relevante abonnees krijgen die ook nog eens jouw mailing willen lezen.
Focus op frequentie
Kijk naar de frequentie waarin je de e-mailings verstuurt. Is die dagelijks, wekelijks, maandelijks of zo nu en dan een keer als het uitkomt? Een vaste frequentie is het beste. Mensen weten dan wanneer ze een e-mailing van je kunnen verwachten. De frequentie kan te laag of te hoog zijn. Door te experimenteren ontdek je welke frequentie het beste past bij jouw doelgroep.
Tip 2: Probeer spamfilters te ontwijken.
Onderzoek wijst uit dat een percentage van jouw verstuurde e-mails niet aankomt bij de gebruiker. Dit schommelt vaak tussen de 10 en 25%, afhankelijk van de doelgroep. Houd rekening met de volgende regels. Daarmee voorkom je misschien dat een spamfilter jouw e-mail tegenhoudt.
- Vermijd uitroeptekens en vraagtekens in de onderwerpregel van jouw mailing.
- Zorg voor een werkende afmeldlink.
- Plaats een fysiek adres in de mailing.
- Knip en plak teksten/beelden niet direct uit Microsoft Word in de mailing. De code die dan meekomt, kan een spamfilter triggeren.
- Zorg dat jouw e-mailadres terechtkomt in het adresboekje van jouw abonnees.
Verhoog je score
Voor 10% kun je helaas niet voorkomen dat jouw e-mails in de spamfilters blijven hangen, maar je kunt de kans dus wel verlagen.
Tip 3: Tijdstip van verzending is cruciaal.
Gemiddeld ontvangen mensen 121 e-mails per dag. Voorkom dat jouw e-mail op de grote hoop belandt. Het perfecte verzendtijdstip hangt af van vele factoren, waaronder branche, aard van de mail en de levensstijl van jouw doelgroep. Over het algemeen zijn de dinsdag en donderdag de meest effectieve dagen om e-mails te verzenden, gevolgd door woensdagen.
Test de tijdE-mails die je om 11 uur verzendt kennen een hoge openingsrate. Evenals mailtjes die je aan het begin van de avond verstuurt. Dé manier om te ontdekken welk tijdstip het beste is voor jouw e-mailing? Test verschillende tijdstippen.
Tip 4: Vergroot jouw abonneelijst organisch.
Als je begint met het verzenden van e-mailings, is het verleidelijk om een bestaande lijst te kopen met e-mailadressen. Doe dit vooral niet. Kijk liever naar de lange termijn. Aangekochte e-maillijsten kunnen de reputatie van jou als afzender beschadigen. Mogelijk blokkeren e-mailproviders jouw e-mailberichten.
Verleg de actie naar je abonneeVergroot de lijst op een andere manier en zorg dat abonnees zichzelf inschrijven. Nodig mensen uit: Plaats een inschrijfformulier op jouw website die interessante inhoud of een inleidende korting biedt in ruil voor het e-mailadres van de bezoeker.
Tip 5: Personaliseer je e-mails.
Personalisatie is meer dan alleen de naam van de ontvanger vermelden. Je kunt namelijk ook personaliseren op basis van interesse, locatie, etc. Onderzoek toont aan dat gepersonaliseerde e-mails leiden tot 600% hoger resultaat.
Tip 6: Mobielvriendelijk
Steeds meer ontvangers openen e-mails op smartphones of tablets. Zorg er dus voor dat jouw e-mailing ook op kleinere schermen goed toont.
Tip 7: Denk goed na over de onderwerpregel
Je hebt veel tijd besteed om een geweldige e-mailing te maken die persoonlijk is, waardevolle inhoud bevat en geschikt is voor weergave op mobiel. Denk je echter niet goed na over de onderwerpregel? Dan heb je kans dat mensen jouw mail al weggooien voordat ze deze openen.Het creëren van een korte en krachtige onderwerpregel kan belangrijker zijn dan de e-mail zelf. Immers, 35 % van de consumenten besluit om een e-mail alleen op basis van de onderwerpregel te openen. Het kan de eerste en soms laatste indruk zijn die je maakt.
Verhoog je openingsrate met 20%
Maak de onderwerpregel minder dan 20 karakters (en tussen 6 en 10 woorden) om te voorkomen dat deze op smartphones wordt afgebroken. Geef mensen een reden om de mail te openen. Wees voorzichtig met de toon, houd het vriendelijk en gebruik af en toe wat humor. Zorgvuldig gemaakte onderwerpregels kunnen de openingsrate met 20% verbeteren.
Hulp nodig?
Ontbreekt het jou aan tijd voor het maken van goede e-mailings? Spijker & Co kan je volledig ondersteunen. Van het maken van de inhoud en het opbouwen van jouw abonneelijst tot en met het verzenden van de mailings. En de respons? Die is helemaal voor jou!