Veel mensen denken dat social media marketing gewoon inhoudt dat je berichtjes plaatst. Zoals op Facebook, LinkedIn, Twitter en Instagram. Het biedt je echter veel meer mogelijkheden. Vooral als je resultaat wilt scoren met je activiteiten. Ons advies? Ga er serieus mee aan de slag en bereik zoveel meer.
Tien tips = tien keer resultaat
Met deze tien tips trek jij jouw social media marketing vandaag nog naar een hoger plan.
- Stel doelen en plan acties in je social media strategie
Voordat je jouw eerste bericht verzendt, stel je eerst een gedetailleerde social media strategie op. Vaste onderdelen? Wat je wilt bereiken! Zoals een hogere naamsbekendheid, meer bezoekers naar jouw website of meer omzet. Deze strategie beschrijft ook wat jij moet doen om deze gestelde doelen te realiseren. Kortom, een handig spoorboekje tijdens jouw verdere social media reis. - Voer jouw huisstijl consequent door
Analyseer of jij jouw naam en logo duidelijk en consistent in alle social media kanalen gebruikt. Zorg dat de informatieve teksten en de omslagfoto’s duidelijk de USP’s van jouw organisatie overbrengen op de doelgroep. - Plan maandelijks en houd overzicht
In plaats van willekeurig berichten plaatsen, voeg je met een maandelijkse planning meer structuur toe aan jouw activiteiten. Die zorgt ervoor dat de frequentie van de berichten consistent is. Ook geeft het je houvast bij een goede verdeling van de verschillende types berichten die je moet plaatsen. - Bespaar tijd en plan je berichten geautomatiseerd
Met de hand berichten plaatsen op meerdere social media? Dát komt niet altijd handig uit in jouw drukke agenda. Je zit bijvoorbeeld niet achter je computer. Of je hebt het te druk met andere werkzaamheden. Geen nood: via handige software plan je voortaan vooraf al je berichten in. Da’s plannen én publiceren op het moment dat het jou schikt. - Reageer altijd op reacties, én snel
Jouw volgers waarderen het als je binnen een redelijk tijdsbestek reageert op hun berichten of opmerkingen. Je kunt zelfs een spreadsheet maken met voorbeeldreacties om dit proces te versnellen. Zorg er wel voor dat elke reactie op de een of andere manier een persoonlijke boodschap bevat. - Monitor andere gesprekken die ertoe doen
Naast het reageren op reacties, moet je ook relevante gesprekken die buiten jou om gebeuren monitoren. Zoek trefwoorden die verband houden met jouw organisatie, de bedrijfstak en zelfs jouw concurrenten. Er zijn prima online tools die je hierbij helpen. - Volg je volgers
Het kan moeilijk zijn om al je volgers bij te houden. Je kunt bijvoorbeeld een lijst maken van klanten, industrienieuws, invloedrijke bloggers en accounts uit de buurt. Deze lijsten voeg je toe aan online tools zoals Hootsuite. Hiermee controleer je met één oogopslag wie wat zegt. En waar dus je kansen liggen om je te profileren. - Zet betaalde promotie in
Uiteraard komen er mensen op jouw social media kanalen. Zij lezen jouw berichten. Aanvullend kun je een budget inzetten om veel meer mensen te bereiken via deze kanalen. Je moet daarvoor jouw doelgroep bepalen en je advertenties regelmatig nalopen: halen deze het gewenste effect? Hoe meer tijd en geld je erin steekt, des te meer haal je eruit. - Maak een maandelijks rapport
Controleer of jouw strategie werkt met behulp van de maandelijkse rapportage. Kijk alle statistieken na en onderzoek of bepaalde zaken aanpassen het resultaat optimaliseert. - Blijf up-to-date met de ontwikkeling van social media
De ontwikkelingen op social media gaan razendsnel. Kijk maar naar deze tien tips! Het is dus belangrijk dat je op de hoogte blijft van alle laatste trends. Van nieuwe tools en functiewijzigingen tot en met updates voor social media zoekalgoritmen.
Ondersteuning nodig met social media marketing?
Het vergt veel tijd om actief te zijn met social media. Misschien wil je als organisatie zelf het meeste werk doen. Prima. Maar wat nou als je daarvoor niet voldoende tijd hebt? Spijker en Co kan je ondersteunen door social media marketing werkzaamheden voor een deel of in z’n geheel over te nemen. Of wij kunnen de activiteiten van jouw organisatie analyseren. Zo kun je toch met succes én resultaat scoren op social media.