Hoeveel e-mails stuur je eigenlijk per week naar jouw klanten? Het begrip e-mails moet je daarbij breed zien. Dit kan een nieuwsbrief zijn, automatisch gegenereerde status e-mails, verkoop e-mails of wat voor type e-mails dan ook. Wanneer hebben jouw klanten er genoeg van? Hoeveel is teveel? We helpen je graag deze belangrijke grens tussen innovatie en irritatie bepalen. Dé ultieme tip is deze: mensen krijgen nooit genoeg van berichten die waarde toevoegen. Onthoud dit en baseer hier je e-mailmarketing op.
Start vandaag nog en communiceer met jouw doelgroep. Vertel hen verhalen, stel hen vragen, adviseer hen en vertel hoe je hun business verder helpt.
Spam? Storen in plaats van scoren
Spam e-mails zijn inmiddels uitgegroeid tot een enorm probleem. Veel mensen ergeren zich eraan. En terecht. De reden? Je vraagt niet om deze mails. En de inhoud van die mails is niet relevant voor je. Je voelt gewoon dat de afzender domweg niet heeft nagedacht over wie je bent en wat voor jou goed of belangrijk is.
Koudwatervrees voor verzending e-mails? Niet nodig…
Helaas, door deze ervaringen durven veel organisaties niet eens mailings meer te versturen. Spijker & Co kent veel bedrijven die braaf alle e-mailadressen verzamelen van hun (potentiële) klanten, maar deze nooit gebruiken. Misschien herken jij jezelf hierin. De meest voorkomende reden die we horen waarom bedrijven niet willen mailen, is verbazingwekkend: “We willen niet dat mensen uitschrijven.” Wij begrijpen die aarzeling, maar die angst is echt gebaseerd op de verkeerde redenen. Zonde, je kunt zoveel waardevolle e-mails naar deze mensen sturen.
Waardevol mailen, het kán
Denk bijvoorbeeld aan:
- Nieuws over jouw bedrijf of producten/diensten.
- Interessante ontwikkelingen in de branche.
- Tips voor het gebruik van jouw producten of resultaten die jouw diensten opleveren.
- Uitnodigen voor een presentatie die je geeft of een beurs waar je op aanwezig bent.
- Statusupdates sturen over projecten.
- Herinneren dat er onderhoud gepland moet worden aan jouw product.
- Content marketing e-mails.
- Deze inspirerende lijst kan zelfs nog veel langer zijn…
Waarom gebruik je jouw lijst met e-mailadressen niet?
Bijna iedereen bouwt in de loop van de tijd een e-maillijst op en de ironie is dat bijna iedereen die nooit echt gebruikt. Zij mailen nooit daadwerkelijk en proberen niet via dit supervoordelige en makkelijke medium te communiceren met (potentiële) klanten.
Slim selecteren
Is het echt de angst dat mensen zich uitschrijven? Waarom leeft die gedachte zo?
De denkfout zit in het feit dat jouw e-maillijst in hoofdzaak bestaat uit potentiële klanten. Dat klopt, maar wel tot op zekere hoogte. Als je nooit een e-mail naar deze mensen stuurt, dan is de kans miniem dat ze ook een keer bij jou klant worden. Op jouw e-maillijst staan zeker mensen die NIET geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten. Als je die gaat mailen, dan zullen zij zich uitschrijven. Toch niet erg? Je houdt dan een in de basis in jou bedrijf en aanbod geïnteresseerd kernbestand over. Slim selecteren noemen we dat.
Mailen maakt je lijst iedere keer waardevoller
E-mailadressen worden gek genoeg behandeld alsof ze uitstervend zijn. Veel ondernemingen denken: als je er regelmatig gebruik van maakt, dan melden zich elke keer mensen af en dan loopt de lijst helemaal leeg. Dit is natuurlijk niet waar. Eigenlijk wil je een lijst overhouden met mensen die betrokken zijn en jouw e-mails lezen. Hoe meer mensen zich uitschrijven uit de lijst, omdat ze denken dat jouw aanbod niet voor hen geschikt is, des te beter. Ook vervallen opgeheven e-mailadressen van de lijst. Daar wordt jouw lijst alleen maar waardevoller van.
Niemand kiest bewust voor spam
Spam wordt als spam gezien omdat het ook echt spam is. Niets anders. Als je van plan bent om mensen spam te sturen dan zul je zien dat je lijst snel korter wordt. Ik ben echter nog geen klant tegengekomen die bewust spam wil versturen.
Het meest hardnekkige misverstand over e-mailmarketing
Hier zien we dan ook het meest hardnekkige misverstand over e-mailmarketing: het idee dat je teveel met iemand kunt communiceren en dat die ontvanger dat ziet als spam in vergelijking met e-mails en communicatie.
De ultieme test…
Als je iemand elk uur een e-mail stuurt en die persoon bij het openen van de e-mail elke keer 10 euro op zijn bankrekening gestort krijgt, dan hoor je niemand klagen. Ik garandeer je dat hij dan ook niet kan wachten tot de volgende binnenkomt. Niemand zou het zien als spam.
Als ik je echter één keer per maand mailde met een harde verkoop e-mail en de vraag of ik een half uur van jouw tijd zou kunnen hebben om met je te praten over onze aanbiedingen? Dan zou je dat natuurlijk al na één e-mail irriteren. Je schrijft je dan ook snel uit van mijn lijst.
Stuur alleen waardevolle inhoud
Vraag jij je soms af “Hoeveel e-mails mag je per week aan iemand zenden?”. Denk dan even aan Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn. Hun hele bedrijfsmodel is gebaseerd op het sturen van téveel inhoud naar jouw tijdlijn. We moeten nu onze tijd beperken op veel social media platforms, omdat er zoveel verschillende berichten voor ons klaarstaan. Het bijzondere is dat mensen veel verschillende berichten willen zien per dag. Is het niet via social media, dan is het wel een krant of het nieuws op tv. Maar het moeten dan wel berichten zijn die waarde toevoegen aan hun leven, bedrijf of organisatie.
Ken het belang van je doelgroep
Als je bang bent dat mensen uit je e-maillijst zich gaan afmelden, denk dan eens goed na over de berichten die je ze wilt sturen. Als jij van plan bent om ze spam te gaan sturen, dan schrijven zij zich natuurlijk uit. Maar als je juist van plan bent om hen waardevolle informatie te zenden waar ze iets aan hebben, waarom zouden ze zich dan uitschrijven? Dé les? Mensen krijgen nooit genoeg van berichten die waarde toevoegen. Onthoud dit en baseer hier je e-mailmarketing op.
Focus je e-mail op de interesse van je doelgroep
Denk na over de mensen op jouw e-maillijst en welke informatiebehoeftes zij hebben. Welke waardevolle tips kun je ze geven? Waar kun je ze echt mee helpen? Je kunt natuurlijk ook gewoon jouw e-maillijst niet gebruiken en afwachten tot ze vanzelf interesse in je tonen. Maar dat is natuurlijk niet echt ondernemend.
Geen idee waar je nu moet beginnen?
Hulp nodig bij het inrichten van jouw e-mailmarketingpakket of het maken van waardevolle content? Spijker & Co heeft veel ervaring met e-mailmarketing en verzorgt dit voor uiteenlopende klanten. Bel 0344-579181 of stuur een e-mail naar info@spijkerenco.nl. Jouw mail zien we natuurlijk nooit als spam! Wij helpen je graag om resultaat te halen uit jouw e-mailbestand.