7 redenen waarom bloggen belangrijk is voor jouw bedrijf

Er zijn nog steeds mensen die zich afvragen waarom bloggen belangrijk is in de huidige marketingomgeving voor sociale media. Of jij nu een klein bedrijf of een multinational bent: bloggen is een onmisbaar en integraal onderdeel van jouw online content marketingstrategie. Vraag je je nog steeds af waarom bloggen belangrijk is? Spijker & Co geeft je hier graag de 7 voordelen van bloggen.

1. Genereer verkeer naar jouw website 

Misschien wel de belangrijkste reden waarom bloggen belangrijk is, is dat het jou de mogelijkheid biedt om relevante inhoud voor jouw doelgroep te creëren. Gebruik dit als een marketingstrategie om traffic naar jouw website te leiden. Maak van de blog op jouw website de basis van al jouw sociale mediaplatforms. Jouw bedrijf bevindt zich mogelijk op Facebook, Twitter, Pinterest, LinkedIn of ergens anders. Plaats links – met relevante afbeeldingen – van jouw blogartikelen op je sociale sites. Geef je sociale volgers daarmee een overtuigende reden om door te klikken naar je website. Plaats daarnaast inkomende links rechtstreeks in jouw blogartikelen om verkeer naar specifieke bestemmingspagina’s van je website te leiden.

2. Verbeter jouw SEO 

Blogs verhogen je SEO. Nieuwe content is nog steeds dé sleutel tot het verslaan van jouw concurrenten op de pagina met zoekresultaten van zoekmachines. Hoe? Gebruik trefwoorden in jouw artikelen. Maak een lijst van de zoekwoorden, onderwerpen en categorieën waarmee jij wilt dat jouw doelgroep jouw bedrijf vindt. Gebruik deze woorden en gerelateerde uitdrukkingen bij het schrijven van je berichten. Natuurlijk, of je hier nu actief naar op zoek bent of niet: regelmatig bloggen over jouw bedrijf, branche, product of klantlevensstijl zal jouw arsenaal zoektermen vergroten. 

3. Positioneer jouw merk als leider in jouw branche 

Een goed geschreven blogpost presenteert jouw bedrijf als marktleider. Door onderwerpen te posten die aansluiten bij jouw markt en die jouw expertise laten zien, presenteer jij ook jouw vaardigheden op de markt voor jouw bedrijf, dienst of product. Als je een detailhandelaar bent, schrijf je bijvoorbeeld blogberichten over jouw producten. Je klanten leren je zo kennen als de kennisbron voor de producten die ze willen. Als je in B2B werkt, post dan goed onderbouwde artikelen over jouw service. Word ‘the place to be’ voor jouw vakgebied! Zo bouw je ook vertrouwen op. Hoe meer je kunt laten zien dat je goed thuis bent in jouw vakgebied, hoe groter de kans dat jouw consument erop vertrouwt dat je levert wat deze nodig heeft. Op hun beurt profiteren jouw klanten van de kennis die jij hen biedt.

4. Ontwikkel betere klantrelaties

Blogs bieden een uniek instrument om de band met jouw klanten te verdiepen. Door rechtstreeks verbinding te maken met jouw website, leren jouw klanten jouw bedrijf of product kennen vanuit het comfort van jouw ‘online thuisbasis’. Gebruik dit. Nogmaals: bouw vertrouwen op door een bron van informatie te zijn. Consumenten willen graag geïnformeerd worden en waarderen dat jij degene bent die hen iets leert. Reageer bovendien, net als op jouw andere sociale sites, op opmerkingen en communiceer met jouw consument. Als ze vragen hebben over een product waarover je schrijft, kun je hen rechtstreeks vanuit jouw website beantwoorden. In tegenstelling tot veel sociale sites, is een blog doorzoekbaar op jouw site. Reacties op je website gaan langer mee dan op een Twitter-reactie of Facebook-bericht. Plus: andere klanten zien jouw interacties.

5. Maak inhoud voor sociale media

Jouw blogberichten zijn geweldige stukjes inhoud die je kunt delen op verschillende sociale-mediaplatforms zoals Twitter, LinkedIn, Facebook of Pinterest. Een geweldige manier om nieuwe en potentiële klanten aan te trekken die misschien nog niet van jouw bedrijf hebben gehoord. Het herbestemmen van jouw bloginhoud is een fantastische manier om je aanwezigheid op sociale media actief te houden zonder voortdurend nieuwe inhoud te hoeven maken. Het gebruik van blogposts als onderdeel van jouw contentmarketingstrategie voor sociale media betekent ook dat je meer websitebezoekers naar jouw blog trekt.

6. Genereer leads 

Bloggen is een geweldige manier om bezoekers om te zetten in leads. Omdat elke blogpost afzonderlijk door zoekmachines wordt geïndexeerd, biedt dit de mogelijkheid om leads te genereren als je een call-to-action aan de post toevoegt. Deze call-to-actions kunnen leiden tot aanbiedingen zoals gratis e-boeken, whitepapers, sjablonen, proefversies of andere soorten content die jouw doelgroep zou willen ruilen voor hun gegevens. Hoewel dit misschien een beetje lastig lijkt om in te stellen, is het eigenlijk heel eenvoudig. Dit vereist slechts een paar stappen: maak een stuk content dat zoveel toegevoegde waarde biedt aan jouw bezoekers dat zij hun gegevens ervoor zullen willen uitwisselen. Gebruik een pop-up of banner om jouw call-to-action toe te voegen aan je blogbericht met jouw gratis inhoud. Ook belangrijk: stel een bestemmingspagina in waar jij mensen naartoe leidt als ze op jouw call-to-action klikken, waar jij vervolgens hun informatie kunt vastleggen. Zodra de bezoeker jou zijn gegevens heeft verstrekt, krijgt deze automatisch toegang tot de beloofde content. 

7. Blogberichten zorgen voor resultaten op de lange termijn 

Stel je voor dat je geen geld hoeft uit te geven aan gerichte advertenties of constant berichten op sociale media hoeft te plaatsen om mensen naar je website te leiden. Bloggen maakt die belofte waar! Hoe? Stel dat jij een blogpost publiceert. Hoewel je in de dagen nadat het bericht live is gegaan misschien een uitbarsting van traffic krijgt omdat het bericht nu is gerangschikt, zal het mensen nog maanden of zelfs jaren naar jouw website blijven leiden.

Spijker & Co staat voor je klaar… 

Inspireert dit artikel over de vele voordelen van bloggen jou? Wil je dieper op de materie ingaan? Kom dan praten met Spijker & Co in Buren. Bij een kop koffie tasten we vrijblijvend af hoe Spijker & Co jouw bedrijf kan helpen met succesvolle blogs.

Regelmatig tips ontvangen via e-mail om meer leads en omzet te genereren? Of te zorgen voor een hogere klanttevredenheid of betrokken medewerkers? Schrijf je hier in!