7 kansen om jouw website te verbeteren

Jouw bedrijf heeft uiteraard al een website. Maar dat betekent niet dat je daar tijden mee vooruit kunt en achterover kunt leunen. Surfgedrag en trends veranderen, jouw behoeften en die van je doelgroep veranderen. Dus moet jouw website zich blijven ontwikkelen om daarmee jouw doelen te blijven bereiken.

Antwoord op cruciale vragen

De eerste stap is nadenken over wat jij écht wilt dat jouw website voor jou doet. Probeer je meer lezers of abonnees te krijgen? Meer verkopen te genereren? Of meer aanvragen van potentiële klanten te ontvangen? De antwoorden op deze cruciale vragen bepalen je koers.

Eerst meten voordat je verandert

Misschien sta je te popelen om jouw site aan te passen om jouw nieuwe doel optimaal te ondersteunen. Start dan eerst met begrijpen hoe gebruikers jouw website momenteel ervaren. Overweeg de inzet van een tool die de gebruikerservaring test. Met Crazy Egg kun je bijvoorbeeld een code op jouw website installeren die voor elke pagina een rapport met heatmaps produceert. Deze heatmaps laten zien hoe en waar mensen content op jouw site bekijken, waar ze klikken, hoe ze scrollen en wat ze doen op elke pagina.

7 tips voor succesvolle verbetering van je site

Pas als je begrijpt wat je zelf wilt bereiken en hoe jouw bezoekers communiceren met jouw site, kun je een website ontwikkelen die aan jouw behoeften voldoet. De volgende 7 tips helpen je bij dit verbeterproces.

1. Stop met de slideshows

Carrousels en slideshows zijn de laatste jaren ongelooflijk trendy in webdesign. Misschien heel erg mooi, maar het levert een slechte gebruikerservaring op. Je kan een mooie serie beelden achter elkaar zetten, maar dat betekent niet dat dit de beste oplossing is om te laten zien wat jouw bedrijf doet. 

2. Begin met een belofte om een probleem op te lossen

Klanten zijn niet op zoek naar een product of dienst, ze zijn op zoek naar een oplossing. Wat los jij op voor jouw klanten en hoe doe jij dat? Het probleem dat je oplost, vormt het startpunt van de reis van een klant. Ze zijn niet naar jouw website gekomen om een beetje rond te kijken welke producten en diensten je kunt leveren. Ze willen juist weten, vanaf het moment dat ze op jouw site terechtkomen, dat je hun probleem begrijpt en over de middelen beschikt om dit op te lossen.

3. Zorg voor voldoende witruimte

Net als in de mode geldt dat trends in webdesign komen en gaan. Jouw website kan verouderd tonen als er stilistische elementen in zitten die populair waren in de afgelopen tien jaar, maar nu minder. Het punt is dat websites er niet alleen mooi uit moeten zien: ze zouden beter bruikbaar moeten zijn! 

Witruimte is de nieuwe eis

Hoe makkelijk maak jij het voor een bezoeker om jouw boodschap snel te doorgronden? Het antwoord is witruimte. Jaren geleden was het dé trend om alles in één scherm te proppen zodat bezoekers niet zouden hoeven te scrollen. Nu zijn lange homepages met verschillende lagen content erg populair. Waarom? Bezoekers willen niet meer klikken. Liever bladeren ze door jouw verhaal en vinden zij alle relevante informatie op één pagina.

Witruimte legt de focus op de goede plek

Als we het hebben over witruimte, is het geen kwestie van grote blokken. Het gaat meer om het creëren van ruimte om jouw content te laten ademen. Door ruimte toe te voegen tussen de blokken met informatie, vestig je meer aandacht op de belangrijkste elementen en content op jouw site.

4. Verminder de keuzemogelijkheden

Probeer niet alles voor iedereen te zijn. Wat is het doel van jouw bedrijf en website? Wat wil je dat mensen doen als ze op jouw website komen? Toon jouw belangrijkste USP’s (Unique Selling Points) in relatie tot jouw ideale klant. Toon selectief de producten en diensten die niet alleen deze doelgroep aanspreken, maar ook het meest winstgevend zijn en de grootste kansen voor jouw bedrijf bieden. Het maken van een website die vaag en breed is, zorgt ervoor dat bezoekers snel afhaken en niet eens toekomen aan het aanbod dat je hen wilt laten zien. 

5. Plaats sterke calls-to-action op verschillende plaatsen

Hoewel je niet alles voor iedereen wilt zijn, kun je jouw calls-to-action ook enigszins variëren om verschillende doelgroepen aan te spreken. Generieke oproepen tot het aanzetten tot actie zoals “aanmelden voor updates” snappen veel mensen niet. Wat is een update eigenlijk? En waarom hebben jouw klanten die nodig?

Kies voor concrete calls-to-action

Richt je in plaats daarvan op calls-to-action met concrete voordelen. “Ontvang een gratis offerte” of “Ontvang een gratis rapport over XYZ”. Dit zijn aanbiedingen die werkelijk waarde voor potentiële klanten hebben. En als de oproep tot actie niet voor zichzelf spreekt, plaats dan wat tekst eromheen die de waarde ervan benadrukt.

Varieer in je calls-to-action

Je kunt drie of vier verschillende oproepen tot actie hebben. Sommige mensen willen alleen maar contact met je opnemen, dus een simpele ‘Neem nu contact op’ button is al voldoende voor hen. Maar je wilt ook oproepen tot actie hebben waarmee degenen die op zoek zijn naar meer, uitgebreidere informatie zich aangesproken voelen.

6. Bouw meer landingpagina’s

Landingpagina’s zijn niet noodzakelijkerwijs gebouwd om hoog te scoren in Google op een bepaalde zoekterm. Je hebt ze ook nodig voor al jouw advertenties, locaties, producten en diensten. Zodat je mensen naar deze pagina’s kunt leiden die een specifieke bedoeling hebben of in een bepaalde behoefte voorzien. Wanneer jouw site bezoekers begroet met specifieke, relevante informatie zijn ze meer geneigd om meer van je te weten te willen komen.

7. Maak hub-pagina’s

We hebben het al vaker gehad over het belang van het maken van meer content op jouw website. Sommigen van jullie hebben die boodschap ter harte genomen. Maar vaker wel dan niet. De inhoud is gemaakt, verspreid via social media, en daarna meestal vergeten.

De hulp van hubs: aanzienlijk meer SEO-waarde

Om al deze content voor je te laten werken, is het tijd om intern de content die je jarenlang opgebouwd hebt aan elkaar te gaan linken. En om een stap verder te gaan: begin met het maken van hubpagina’s die focussen op de voor jou belangrijkste en meest relevante onderwerpen. Dit creëert niet alleen meer waarde voor jouw doelgroep, die vervolgens alle relevante informatie op één plek kan vinden. Het triggert ook de zoekresultaten van Google, waardoor je een aanzienlijke SEO-waarde krijgt en hoger scoort.

Laat Spijker & Co je helpen

Weet je het niet zeker of heb je hulp nodig om jouw website weer bij de tijd te brengen? Neem dan contact op met Spijker & Co. Onze specialiteit in webdesign: websites maken die er prachtig uitzien, klanten aantrekken én zorgen voor een hoger resultaat.

Regelmatig tips ontvangen via e-mail om meer leads en omzet te genereren? Of te zorgen voor een hogere klanttevredenheid of betrokken medewerkers? Schrijf je hier in!