7 cruciale acties vóórdat jij jouw marketingcampagne lanceert

Elk bedrijf, groot of klein, heeft een goed doordacht marketingcampagneplan nodig om zijn klanten te bereiken. Veelal begint dat met een idee en gaat men gewoon van start. Zonde, want voordat je het weet, besteed je veel geld aan het bereiken van de verkeerde doelgroep en realiseer je helemaal niet het gewenste resultaat. Bij Spijker & Co in Buren, nabij Tiel, weten we als geen andere hoe we een goed marketingcampagneplan voor jouw bedrijf kunnen opzetten. Hier helpen we jou graag bij!

Zeven stappen voor een goed marketingcampagneplan

Het is slim om de volgende zeven acties goed te doorlopen voordat je jouw marketingcampagneplan van start laat gaan.

1. Maak klantpersonages aan

Potentiële klanten bereik je met jouw marketingcampagneplan alleen als je weet wie zij zijn en wat hen aanzet om zaken met jou te doen. Stel daarom een aantal klantpersonages op. Deze vertegenwoordigen de verschillende klantgroepen waarmee je verbinding probeert te maken. Denk aan hun demografie, hobby’s en waarden. Je moet ook bepalen waar je jouw doelgroep vindt. Bezoeken ze bepaalde websites of lezen ze een specifieke publicatie? Klantpersonages helpen jouw marketingcampagne aan te scherpen en maken deze effectiever.

2. Onderzoek de concurrentie

De marketing van jouw concurrenten biedt nuttige inspiratie bij het ontwikkelen van jouw campagnes. Marktleiders steken veel geld in hun marktonderzoek en hun reclamestrategie. Dit betekent dat je er goed aan doet aantekeningen te maken over de toon en stijl die ze gebruiken. Al wil je natuurlijk wel jouw eigen imago ontwikkelen, toch helpt het begrijpen van de concurrentie je in te zien hoe jij je kunt onderscheiden van de massa en écht indruk op je publiek maakt.

3. Zorg voor een krachtige website

De kans is groot dat jouw marketingmateriaal potentiële klanten naar jouw website leidt. Dit is de plaats waar ze meer te weten komen over jouw producten of diensten en om hiervan een beter beeld te krijgen. Een slecht ontworpen of gebrekkig functionerende website geeft zeker geen goede eerste indruk aan een bezoeker. Maximaliseer jouw conversiekans door een geweldige website te ontwikkelen voordat je jouw marketingcampagne start.

4. Overweeg verschillende vormen van marketing

In een digitale wereld betekent een marketingcampagneplan zelden dat er enkele advertenties in de kranten worden geplaatst. Je kunt advertentiebanners plaatsen op verschillende websites, maar hun waarde is betwistbaar. Internetgebruikers worden minder gevoelig voor traditionele vormen van reclame. Het kan zijn dat inhoud in de vorm van blog-posts of aanwezigheid op sociale media effectiever is. Overweeg ook adverteren op Google, e-mailmarketing of ‘retargeting’ bij het bepalen van jouw ideale marketingcampagne.

5. Bepaal jouw campagnedoelen

Je geeft geld uit aan jouw marketingcampagneplan. Om de effectiviteit te behalen, moet je campagnedoelen bepalen. Het kan zijn dat je de verkoop wilt stimuleren, het bezoek aan jouw website wilt verbeteren of alleen jouw naamsbekendheid wilt vergroten. Voor elk doel dat je kiest, bepaal je eveneens hoe je van plan bent om jouw prestaties te beoordelen. Dit helpt jou om je ROI (Return on Investment) te bepalen.

6. Stel een team samen

Voor daadwerkelijke impact met je marketingcampagneplan, heb je rake teksten en in het oog springende beelden nodig. Als je zelf niet over de nodige vaardigheden beschikt om deze gewenste advertentie-inhoud te creëren, schakel je onze specialisten in. Met een gedetailleerde briefing kunnen ze jouw marketingcampagne helpen tot een succes te maken.

7. Maak een planning voor jouw marketingcampagneplan

Als jouw marketingcampagneplan tijdgevoelig is, bijvoorbeeld als je deze op tijd voor een bepaalde vakantie of een seizoen wilt uitvoeren, dan moet je een campagneplanning maken. In deze planning neem je alle hierboven genoemde punten op. Het is ook een goed idee om iemand binnen jouw bedrijf te benoemen om de controle over de campagne over te nemen. Deze collega zorgt ervoor dat iedereen op schema ligt voor de uiteindelijke campagnedeadline.

Vraag advies van een specialist

Een geweldig marketingcampagneplan zal jouw klanten aanspreken en je helpen bedrijfsdoelen te bereiken, of je nu direct concreet meer wilt verkopen of gewoon jouw naamsbekendheid wilt verbeteren. De manier waarop je jouw eerste marketingcampagne benadert, heeft een grote impact op het succes ervan. Bij Spijker & Co in Buren vertellen we je hier graag meer over tijdens een vrijblijvend gesprek. Neem hiervoor contact met ons op via 0344-579181 of info@spijkerenco.nl. De specialisten van ons marketingbureau staan voor jou klaar!

Regelmatig tips ontvangen via e-mail om meer leads en omzet te genereren? Of te zorgen voor een hogere klanttevredenheid of betrokken medewerkers? Schrijf je hier in!