7 cruciale acties vóórdat jij jouw eerste marketingcampagne lanceert

Elk bedrijf, groot of klein, heeft goed doordachte marketing nodig om zijn klanten te bereiken. Veelal begint dat met een idee en gaat men gewoon van start. Zonde, want voordat je het weet, besteed je veel geld aan het bereiken van de verkeerde doelgroep en realiseer je helemaal niet het gewenste resultaat. Het is slimmer om eerst de volgende zeven acties te doorlopen voordat je jouw eerste marketingcampagne start.

1. Maak klantpersonages aan

Potentiële klanten bereik je met jouw marketingcampagne alleen als je weet wie zij zijn en wat hen aanzet om zaken met jou te doen. Stel daarom een aantal klantpersonages op. Deze vertegenwoordigen de verschillende klantgroepen waarmee je verbinding probeert te maken. Denk aan hun demografie, hun hobby’s en hun waarden. Je moet ook bepalen waar je ze kunt vinden. Bezoeken ze bepaalde websites of lezen ze een specifieke publicatie? Klantpersonages helpen jouw marketingcampagne aan te scherpen en maken deze effectiever.

2. Onderzoek de concurrentie

De marketing van jouw concurrenten biedt nuttige inspiratie bij het ontwikkelen van jouw campagnes. Marktleiders steken veel geld in hun marktonderzoek en hun reclamestrategie. Dit betekent dat je er goed aan doet aantekeningen te maken over de toon en stijl die ze gebruiken. Je wilt natuurlijk wel jouw eigen imago ontwikkelen. Toch helpt het begrijpen van de concurrentie je te zien hoe jij je kunt onderscheiden van de massa en écht indruk op je publiek maakt.

3. Zorg voor een krachtige website

De kans is groot dat jouw marketingmateriaal potentiële klanten naar jouw website leidt. Dit is de plaats waar ze meer te weten kunnen komen over jouw producten of diensten om een beter beeld van je te krijgen. Een slecht ontworpen of gebrekkig functionerende website geeft zeker geen goede eerste indruk aan een bezoeker. Maximaliseer jouw conversiekans door een geweldige website te ontwikkelen voordat je jouw marketingcampagne start.

4. Overweeg verschillende vormen van marketing

In een digitale wereld betekent een marketingcampagne zelden dat er enkele advertenties in de kranten worden geplaatst. Je kunt advertentiebanners plaatsen op verschillende websites, maar hun waarde is betwistbaar. Internetgebruikers worden minder gevoelig voor traditionele vormen van reclame. Het kan zijn dat inhoud in de vorm van blogposts of aanwezigheid op sociale media effectiever is. Overweeg ook adverteren op Google, e-mail-marketing of retargeting bij het bepalen van de ideale vorm van jouw marketingcampagne.

5. Bepaal jouw campagnedoelen

Je geeft geld uit aan een marketingcampagne. Om de effectiviteit te bepalen, moet je campagnedoelen bepalen. Het kan zijn dat je de verkoop wilt stimuleren, het bezoek aan jouw website wilt verhogen of alleen jouw naamsbekendheid wilt vergroten. Voor elk doel dat je kiest, bepaal je eveneens hoe je van plan bent om jouw prestaties te beoordelen. Dit helpt jou om je ROI (Return on Investment) te bepalen.

6. Stel een team samen

Voor daadwerkelijke impact met je marketingcampagne, heb je rake teksten en in het oog springende beelden nodig. Als je zelf niet over de nodige vaardigheden beschikt om deze gewenste advertentie-inhoud te creëren, huur je specialisten in. Met een gedetailleerde briefing kunnen ze jouw marketingcampagne helpen tot een succes te maken.

7. Maak een planning voor jouw marketingcampagne

Als jouw marketingcampagne tijdgevoelig is, bijvoorbeeld als je deze op tijd voor een bepaalde vakantie of seizoen wilt uitvoeren, dan moet je een campagneplanning maken. In deze planning neem je alle hierboven genoemde punten op. Het is ook een goed idee om iemand binnen jouw bedrijf te benoemen om de controle over de campagne over te nemen. Deze collega zorgt ervoor dat iedereen op schema ligt voor de uiteindelijke campagnedeadline.

Bepaal zelf de impact van je succes

Een geweldige marketingcampagne zal jouw klanten aanspreken en je helpen bedrijfsdoelen te bereiken. Of je nu direct concreet meer wilt verkopen of gewoon jouw naamsbekendheid wilt verhogen? De manier waarop je jouw eerste marketingcampagne benadert, heeft een grote impact op het succes ervan.

Hulp nodig?

Spijker & Co is gespecialiseerd in strategie, ontwikkeling, beheer en optimalisatie van al jouw uitingen. Wij weten precies hoe we je moeten laten opvallen bij jouw doelgroep en zijn als geen ander in staat om al jouw communicatie optimaal op elkaar af te stemmen. Samen met ons laten wij jouw marketingcampagne slagen!

Vindt u dit bericht interessant en wilt u regelmatig zulke berichten via e-mail ontvangen? Schrijf u hieronder in!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.