Jouw imago is je beste amigo! Als iedereen jouw bedrijf ziet als dé expert in jouw vakgebied, dan geeft dat je kracht. Het biedt je een platform om kennis en expertise te delen over een onderwerp dat belangrijk is voor jou en je doelgroep. Maar hoe onderscheid jij je in deze lawaaierige digitale wereld van de concurrentie? Hoe laat jij je stem horen en bouw je naamsbekendheid op? Waarom zou iemand ervoor kiezen om jou te volgen op social media in tegenstelling tot iemand anders?
Het kan een lastige klus zijn om status te verwerven in jouw vakgebied, zeker als je net begint. Daarom staan hieronder tips die het je makkelijker maken. Het sleutelwoord hier is “proces”. Je wordt niet van de één op de andere dag gezien als expert in jouw vakgebied, maar met de nodige tijd, geduld en toewijding kun je daar wel komen.
Begin met het einddoel in je achterhoofd
Dat is misschien een open deur, maar wordt wel vaak vergeten. Als je als expert gezien wilt worden in je vakgebied, moet je weten waar je precies bekend om wilt worden. Kies iets wat past bij jou en blijf erbij.
Ga niet te breed
Wat je focus ook is; zorg ervoor dat deze niet te breed is, want dat levert je waarschijnlijk meer werk op dan je tijd hebt en het zal moeilijker voor je zijn om de expertstatus te bereiken.
Stel duidelijke doelen
Denk vooral hier aan: Niemand begint als een expert. Je wordt het door constant te leren, met vallen en opstaan. Het is ook belangrijk om in het begin duidelijke doelen te stellen. Dit helpt je om op het goede spoor te blijven, maar het geeft je ook iets om je voortgang te controleren.
Kader je doelgroep af
Als je bepaald hebt waarop jij je wilt concentreren, moet je ook een goed beeld hebben van jouw doelgroep. Leer zoveel als je kunt over hen en focus je erop. Het zijn deze mensen die je helpen groeien om expert te worden, dus zorg goed voor hen.
Toon deskundigheid
Mensen zijn onder de indruk van experts omdat ze blijkbaar zeer deskundig zijn op hun vakgebied. Door dit beeld neer te zetten in jouw omgeving, zullen mensen eerder geneigd zijn je te vertrouwen en met jou te gaan werken. Als expert kun je helpen om de pijnpunten van je publiek op te lossen. Geef waardevolle inzichten en advies aan jouw volgers en zowel je invloed als bereik zullen zeker groeien.
Maak waardevolle inhoud
We kunnen dit niet genoeg benadrukken: Je moet je best doen om consequent educatieve en waardevolle inhoud over je vakgebied te verspreiden om een influencer te worden. Het is tijdrovend, maar zeker de moeite waard.
Manage je medium
Kies het type medium waar je inhoud voor gaat maken dat aansluit bij jouw doelgroep. Je hoeft niet overal aanwezig te zijn, je moet gewoon zijn waar je publiek is.
Slim recyclen
Houd er rekening mee dat je het wiel niet altijd opnieuw hoeft uit te vinden. Je kunt bestaande inhoud opnieuw gebruiken en de waarde ervan uitbreiden. Een blogpost kun je opnieuw gebruiken als een video- of podcastaflevering. Een e-boek kun je bijvoorbeeld opdelen in een reeks blogberichten. Wees er creatief mee, want het bespaart je tijd en vergroot jouw bereik.
Zoek je doelgroep op: benut deze tips…
Zorg ervoor dat je jouw berichten op de juiste plaatsen promoot. Met deze tips ontdekken de juiste mensen jouw berichten.
Blog – Bloggen helpt niet alleen om je publiek te informeren en vertrouwen op te bouwen. Als je vaak blogt, verbetert dit ook je positie op de resultatenpagina’s van zoekmachines. Dit helpt aantoonbaar om je bereik uit te breiden, omdat je simpelweg hoger scoort in zoekresultaten.
Gastblog – Schrijf gastblogposts op de sites van anderen die niet alleen kunnen linken naar jouw eigen site om de bekendheid te vergroten, maar ook zorgen voor meer bereik onder de mensen uit jouw doelgroep.
Social media – Experts moeten actief zijn op social media en hun inhoud en berichten daar promoten. Wees behulpzaam en niet overdreven promotioneel in je berichten en zorg ervoor dat jij je profiel actueel houdt.
Spreken – Spreek op relevante bijeenkomsten, conferenties en andere spreekbeurten die je kunt bereiken binnen jouw vakgebied. Dit verhoogt niet alleen jouw bereik: Het is ook een geweldige manier om leads te krijgen.
Laat je interviewen – Of dit nu op radio is, een podcast of een geschreven artikel; een interview is een geweldige manier om je naam te laten zien en horen.
Identificeer je doelgroep en ga aan de slag!
De belangrijkste boodschap is dat je aanwezig moet zijn in alle relevante kanalen waar jouw doelgroep zich bevindt. Identificeer welke deze zijn en ga aan de slag!
Wees aardig: jouw imago is je beste amigo!
Dit lijkt misschien een beetje overdreven, maar het hoort er wel bij. Hoe meer mensen je leuk vinden, hoe groter de kans dat je hen kunt beïnvloeden. Het opbouwen van vertrouwen en een goede verstandhouding met iedereen in jouw vakgebied is een must, zonder twijfel.
Wees consistent: ga voor de lange adem
De makkelijkste weg is met iets te stoppen. Maar het zijn de mensen die volhouden en de moeilijke tijd in het begin doorstaan, die uitgroeien tot experts in hun vakgebied. De expert status haal je niet snel, het is altijd iets van de lange adem. Hoe consistenter je bent met iets, hoe meer je jezelf eraan vasthoudt en koerst op de lange termijn. Wees gepassioneerd over je vakgebied. Dat maakt de weg er naar toe een stuk fijner.
Blijf actueel: groei uit tot expert
Weet wat er in jouw vakgebied speelt, zowel met trends als door het volgen van andere experts. Lees boeken, luister naar podcasts, abonneer je op nieuwsbrieven, volg alles! Deel vervolgens continu die actualiteit met jouw doelgroep. En weet vooral ook wat er speelt bij jouw concurrenten. Kijk niet met oogkleppen naar jouw eigen bedrijf. Wees je bewust van de omgeving om écht de expert in jouw vakgebied te worden.
Verbindingen maken: van volgers tot persoonlijke ambassadeurs
Netwerken is misschien wel de oudste manier, maar werkt altijd. Om naamsbekendheid te krijgen, focus je op het bouwen van relaties en het winnen van het vertrouwen van de mensen waarmee je in contact komt. Dat is beduidend méér dan iemand bereiken op LinkedIn. Je moet zowel online als in de echte wereld contact maken met mensen. Niets kan die mens-tot-mens interactie vervangen. Reageer op reacties, houd vraag-en-antwoord vast en zorg dat je overal aanwezig bent. In de ideale vorm is communicatie met jouw publiek een continue dialoog. Zorg ervoor dat ze weten dat je ze erkent, herkent en waardeert. Het opbouwen van een emotionele band men hen vormt dé sleutel om van je volgers je persoonlijke ambassadeurs te maken.
Te weinig tijd? Wij helpen jou
Spijker & Co is gespecialiseerd in strategie, ontwikkeling, beheer en optimalisatie van al jouw uitingen. Ons team van ervaren professionals uit verschillende disciplines helpt je bijvoorbeeld aan meer bezoekers, leads en klanten. Wij weten precies hoe we je moeten laten opvallen bij jouw doelgroep en zijn als geen ander in staat om al jouw communicatie optimaal op elkaar af te stemmen. Samen met ons bouw jij snel meer naamsbekendheid met jouw bedrijf!