Aan de ‘Over ons’ pagina besteden bedrijven meestal (te) weinig tijd. Soms staat er, naast een korte beschrijving over de organisatie, nog een stukje over de geschiedenis van het bedrijf. Dat is het wel zo’n beetje. Maar dat is een gemiste kans. De ‘Over ons’ webpagina behoort, na de homepagina, tot de meest bezochte pagina’s op de meeste websites!
Uit de statistieken blijkt ook dat de meeste bezoekers de site verlaten nadat ze de ‘Over ons’ pagina hebben bezocht. Technisch gezien heeft die pagina dus een hoge bounce-rate. Dit komt doordat de content van de pagina niet echt boeiend is voor de bezoeker. De pagina mist de inhoud die de organisatie nodig heeft om een bezoeker te prikkelen om verder te kijken. Belangrijker nog, het mist de waarde die verder kijken voor de bezoeker oplevert.
Ideale structuur van de ‘Over ons’ pagina
Wat maakt een ‘Over ons’ pagina effectief? Een sterke ‘Over ons’ pagina heeft twee doelstellingen:
1. Het informeren van nieuwe bezoekers over wat jij voor hen kan betekenen.
2. Hen vervolgens doorverwijzen naar de juiste plek op jouw website voor meer informatie of om de volgende stap te zetten.
Onmisbare elementen op de ‘Over ons’ pagina Er zijn talloze creatieve manieren om jouw ‘Over ons’ pagina te verbeteren. Deze componenten mogen echter nooit ontbreken:
- Een waardevoorstel
- Een visie
- Het onderscheid
- Een verhaal
- Jouw aanbod
- Oproep tot actie
Bepaal zelf de optimale volgorde
De volgorde van deze lijst is niet bindend, je kunt de verschillende onderdelen door elkaar mixen en plaatsen in de volgorde die het beste voor jou werkt.
1.) Het waardevoorstel: wat maakt jou uniek voor de bezoeker
Een waardepropositie is in essentie een krachtige manier om deze vraag te beantwoorden: wat maakt jou uniek en waarom moet de bezoeker voor jou kiezen? Niets meer, niets minder.
Het is gewoonlijk een zin of twee en dient uitstekend als een inleidende kop. Door deze kop bovenaan de pagina te plaatsen, omzeil je tegelijkertijd de saaie kop: ‘Over ons’.
De kopzin hoeft niet pakkend, slim of “pittig” te zijn. Het moet gewoon vertellen wat je doet, hoe je anders bent dan jouw concurrenten en waarom bezoekers op deze pagina moeten blijven lezen.
2.) De visie: beloof en maak waar
Hoe zal het leven van jouw bezoeker verbeteren als ze jouw dienst of product kopen? Je hebt waarschijnlijk verkooppagina’s gezien die deze strategie gebruiken met zinnen als: “Stel je voor dat …”.
3) Het onderscheid: wees anders dan anderen
Wat maakt jouw bedrijf uniek ten opzichte van de anderen? Hier zijn enkele vragen om je hierover na te denken:
- Wat maakt jouw aanpak anders?
- Wat bied je aan dat jouw concurrenten niet doen?
- Wat maakt het dat je zo van jouw werk houdt?
- Welk deel van jouw branche wil je veranderen?
- Waarom ben je begonnen met je eigen bedrijf in plaats van een baan bij iemand anders te zoeken?
Maak het verschil duidelijk
Door te benadrukken wat jou uniek maakt, vergemakkelijk je de keuze voor bezoekers om voor jou te kiezen. Zorg dat je opvalt, gezien het enorme aanbod op het internet kan het voor mensen lastig zijn om een keuze te maken.
4) Een verhaal: hoe persoonlijker, hoe meer aandacht
Praat over je missie, je werkgeschiedenis, de prijzen of onderscheidingen die je misschien gewonnen hebt of je persoonlijke verhaal. Als je het persoonlijk maakt, vergroot je de kans dat meer bezoekers langer op jouw website blijven hangen. Gebruik deze tips om je te helpen bij het schrijven van dit gedeelte:
- Waarom wil je helpen?
- Hoe ben je betrokken geraakt in deze branche/project/onderwerp?
- Heb je dit probleem al eerder meegemaakt?
- Welke vragen stellen klanten je altijd?
Gebruik alleen “ik” of “wij”
Schrijf deze tekst nooit in de derde persoon. Gebruik alleen “ik” of “wij”. Als je de eerste persoon op de hele pagina niet kunt gebruiken, schrijf hier dan een stuk vanuit de persoon van de eigenaar of CEO.
5) Jouw aanbod: leid hen naar de oplossing
Nu de bezoekers meer over jou en jouw bedrijf hebben geleerd, moet je ze verder leiden naar wat je hen kunt bieden. Het onderdeel met jouw aanbod is een beknopte inhoudsopgave met links naar alle diensten of productgroepen die nieuwe bezoekers naar de oplossing leiden die jij biedt.
Hier kun je de volgende elementen in opnemen:
- Een menu met jouw diensten.
- Een lijst met populaire blogposts.
- Afbeeldingen en links naar jouw best verkopende producten.
- Aankomende evenementen.
Denk goed na over de gewenste vervolgstap
Vraag jezelf nu af wat je wilt dat bezoekers doen na het lezen van jouw ‘Over ons’ pagina.
6) Oproep tot actie: durf te vragen
Na jouw aanbod rond je af met een oproep tot actie. Meestal is dit een oproep om te abonneren op een e-mailnieuwsbrief. Als iemand de moeite heeft genomen om jouw volledige ‘Over ons’ pagina te lezen, is de kans groot dat deze ook in de toekomst meer informatie van je wil ontvangen. Dus als je een e-maillijst hebt, is dit dé plek om deze te promoten.
Laat de leads maar binnenstromen!
Als je alle stappen hebt doorlopen, is jouw ‘Over ons’ pagina klaar om leads te genereren.
Laat Spijker & Co je assisteren
Ben je nog steeds onzeker? Of heb je hulp nodig om jouw website om te vormen tot een leadgenerator? Neem dan contact op met Spijker & Co. Onze specialisatie in webdesign: het creëren van websites die er fantastisch uitzien, klanten aantrekken én zorgen voor een hoger rendement.
Wil je even sparren met mij over branding en marketing? Boek een geheel vrijblijvend 15-minuten gesprek en ik hoor graag wat ik voor je kan betekenen.