Hoe vaak plaats jij een bericht op LinkedIn of een reactie op een bericht van iemand anders? De meeste mensen zien LinkedIn als het belangrijkste ‘zakelijke’ social media kanaal. Toch gebruiken zij LinkedIn alleen als adresboekje of om hun CV bij te werken. Ze besteden vaak veel meer tijd op Facebook, Twitter of Instagram.
Direct in contact met je zakelijke publiek
LinkedIn zegt dat 50% van de gebruikers eerder geneigd zijn om klant te worden van een bedrijf dat ze kennen van hun sociale mediakanalen. Nu lijkt de tijdlijn van LinkedIn inmiddels steeds meer op die van Facebook. Het toont je updates waarvan het algoritme berekent dat die de meeste kijkers zal interesseren op basis van hun contacten, gedrag uit het verleden en andere factoren. Daarnaast bepaalt het algoritme hoeveel mensen jouw updates kunnen bekijken. LinkedIn biedt je de mogelijkheid om een meer zakelijk publiek te bereiken binnen jouw doelgroep.
Leer en profiteer van het algoritme van LinkedIn
Hoewel het algoritme van de tijdlijn van LinkedIn veel op die van Facebook en andere social media kanalen lijkt, zijn er enkele belangrijke verschillen volgens internet marketeer Joyce Grace in een artikel voor Hootsuite. Ken jij de achtergronden van het algoritme van LinkedIn? Dan helpt dit je om jouw berichten op het platform te promoten.
Gefaseerde beoordeling
Het LinkedIn-algoritme scant jouw berichten met verschillende filters. Nadat een eerste geautomatiseerd filter spam berichten en berichten met inhoud van lage kwaliteit verwijdert, houdt het berichten op de feed tijdelijk bij om de betrokkenheid te meten. Het beoordeelt de kwaliteit van de persoon die het bericht online heeft gezet, het netwerk van die persoon en de relevantie en bruikbaarheid van het bericht voor dat netwerk. Na die fase beoordelen mensen de kwaliteit van het bericht.
8 tips om jouw berichten te laten tonen aan meer mensen op LinkedIn:
1. Geef jouw netwerk wat ze willen zien
LinkedIn-leden willen advies op het gebied van hun baan, hun carrière en bedrijfsadvies of ontwikkelingen binnen hun branche. Naast het zoeken naar het laatste nieuws, willen ze weten wat dat voor hen betekent. Behalve het melden van nieuwtjes en trends uit de branche, bied je belangrijke inzichten, tips en jouw unieke perspectief op het nieuws. Publiceer een assertieve mening, zonder te prediken.
2. Wees actief op het platform
Het LinkedIn-algoritme is voorstander van bijgewerkte en actieve persoonlijke profielen en bedrijfspagina’s. Meer connecties en volgers in jouw bedrijfssector, deelname aan LinkedIn-groepen en meer LinkedIn-activiteiten dragen allemaal bij aan een groter bereik van jouw berichten.
3. Tag personen
Typ @ in de statusupdate en LinkedIn zal leden voorstellen om op te nemen uit jouw lijst van contacten. Het platform brengt hen op de hoogte van jouw update en zij delen deze mogelijk met hun contacten. Je kunt @mention gebruiken als iemand die je in je artikel hebt geciteerd. Of @mention persoonlijke connecties die baat kunnen hebben bij de inhoud. Maar spam nooit een aantal willekeurige gebruikers in jouw berichten.
4. Zoek invloedrijke personen op
Probeer de aandacht van LinkedIn-influencers te krijgen. Die gebruikers zijn geloofwaardige gebruikers, meestal vooraanstaande figuren binnen hun branche, die content schrijven die door LinkedIn-redacteuren is goedgekeurd. Kleine LinkedIn-pictogrammen verschijnen naast hun naam wanneer ze op het netwerk posten. Gezien hun autoriteit en een groot aantal volgers, kan jouw bereik stijgen als influencers jouw inhoud delen of erop reageren.
5. Post op de meest geschikte momenten
Volgens onderzoek van HubSpotzijn de beste tijden om updates te plaatsen dinsdag, woensdag en donderdag tussen 7.00 en 8.00 uur ’s morgens en van 17.00 tot 18.00 uur. In de praktijk varieert de beste tijd om te posten per doelgroep, bedrijfstak en andere factoren. Onderzoek LinkedIn-statistieken voor inzichten in jouw eigen ideale moment.
6. Gebruik hashtags
Gebruik je hashtags? Dan word je post vindbaar voor gebruikers die informatie zoeken over dat onderwerp via de zoekbalk van LinkedIn. Omdat hashtags relatief nieuw zijn voor LinkedIn, is er minder onderzoek naar hun gebruik vergeleken met andere netwerken. Voeg voor nu er niet meer dan één of twee per post toe om het bereik te vergroten zonder dat jouw bericht lijkt op spam.
7. Test tekstberichten
Afbeeldingen moeten aandacht trekken en betrokkenheid vergroten. B2B-marketingspecialist John Espirian ontdekte dat tekstberichten zonder links, afbeeldingen of tags beter presteerden. Zijn berichten met alleen tekst kregen gemiddeld drie keer meer weergaven dan berichten met links naar externe sites, schrijft Espirian in Social Media Examiner. Omdat LinkedIn bezoekers op het platform wil houden, is er geen voorkeur voor berichten met links naar sites van derden.
8. Vind je zelf leuk
“Liken” van je eigen berichten lijkt misschien vreemd, maar het moedigt anderen aan om op die hartjesknop te klikken of een opmerking toe te voegen, zegt Espirian. Niemand wil graag de eerste zijn die reageert.
Doe mee en profiteer
Veel bedrijven houden zich niet zoveel bezig met het werven van klanten en nieuwe medewerkers op LinkedIn. Dat is echt zonde. Ze kunnen hun berichten meer onder de aandacht brengen van hun doelgroep door volop te profiteren van het algoritme van de tijdlijn van LinkedIn.
Ondersteuning nodig met social media marketing?
Het vergt veel tijd om actief te zijn met social media. Misschien wil je als organisatie zelf het meeste werk doen. Prima. Maar wat nou als je daarvoor niet voldoende tijd hebt? Spijker & Co kan je ondersteunen door jouw social media marketing werkzaamheden voor een deel of in z’n geheel over te nemen. Of wij kunnen de activiteiten van jouw organisatie analyseren. Zo kun je toch met succes én resultaat scoren op social media.