Naast onze grafische werkzaamheden begonnen we in 1995 bij Spijker & Co met het bouwen van websites. Toen al zagen we dat de wereld zou veranderen door de komst van internet. Destijds werd gezegd dat internet de toekomst was en drukwerk zou verdwijnen.
Nu 23 jaar later is drukwerk nog steeds niet uit ons leven weg te denken. Op dit moment komt 70% van de omzet bij ons uit online uitingen en 30% uit drukwerk gerelateerde opdrachten. Die verhouding is redelijk stabiel, de totale omzet groeit, ook in drukwerk.
Waarom wordt er nog zoveel drukwerk gemaakt?
Hieronder staan zeven punten waarom er in bepaalde gevallen soms beter gekozen kan worden voor drukwerk.
- De doelgroep bevindt zich buiten het digitale blikveld
Niet elke doelgroep heeft een goede online dekking. We vergeten het soms weleens, maar niet iedereen heeft een smartphone of zit voor het werk achter de computer. Natuurlijk zijn veel mensen wel bereikbaar via social media kanalen, maar als die jou niet volgen of moeilijk te bereiken zijn via gericht adverteren, dan is drukwerk een veel eenvoudiger en voordeliger medium om in te zetten. - Vertrouwen
‘Iedereen kan zo maar van alles op internet schrijven’ is de mening van veel mensen. Drukwerk wordt als een betrouwbaar medium gezien. Mensen weten dat iemand de moeite heeft genomen om de boodschap op papier te zetten en dat maakt het sterker. - Fysiek
Drukwerk is fysiek en heeft geen ondersteuning nodig van een apparaat of elektriciteit om overgedragen te worden aan een ander. Drukwerk kun je voelen. Een mooi of origineel visitekaartje zorgt bij een ontmoeting in het echte leven voor een goed contactmoment. Na een presentatie of gesprek bij potentiële klanten is het fijn om iets fysieks achter te kunnen laten waar mensen later nog even naar kunnen kijken. - Snel en flexibel
Je kunt met eenvoudige software snel een uiting in elkaar zetten en laten drukken. De doorlooptijden voor drukwerk zijn supersnel, je kunt snel op pad met een flyer voor een nieuw product of dienst. - Bewaren
Sommige uitingen wil je bewaren en af en toe inzien. Het fysiek hebben van een mooi verslag, brochure of boek is anders dan dezelfde uitingen ergens digitaal in een mapje op je computer hebben staan. - Gebruiksgemak
Een gedrukt magazine leg je makkelijk even weg en pak je later weer op. Ook buiten of onderweg. Hetzelfde geldt voor een boek. Ook het plaatsen van een roll-up banner met jouw boodschap is eenvoudiger dan het installeren een beeldscherm met daarop jouw presentatie. - Kracht in de combinatie
Het inzetten van verschillende kanalen tegelijk voor een campagne zorgt ervoor dat jouw boodschap versterkt wordt en een groter bereik krijgt. Het hoeft dus zeker niet altijd of/of te zijn. En/en werkt vaak nog beter.
Wij denken dat de rol van drukwerk nog lang niet is uitgespeeld en zullen die combinatie van diensten blijven leveren. Meer informatie over de kracht van drukwerk staat op Printpakt.nl. Wil je advies over welk medium het meest geschikt is voor jouw boodschap? Neem dan contact op met Spijker & Co, wij weten hoe je maximaal rendement haalt uit jouw communicatiebudget.