Elk bedrijf of organisatie vraagt het zich af: wat moet ik zinvol op social media posten? In het antwoord op die cruciale vraag ligt dit begrip besloten: betrokkenheid. Dus; start via jouw content een actieve dialoog met je volgers. Vaak kan die betrokkenheid een eerste of tweede stap betekenen om een klant voor jou te winnen die je leert kennen, leuk vindt, vertrouwt én…koopt! Spijker & Co helpt je hierin graag responsgericht op weg. Van belang hierin is dat je deze content zoveel mogelijk leert te plannen, zodat je nooit meer ad hoc of overhaast hoeft te bedenken wat je wilt posten. Dit geeft rust, overzicht én meer interactie. Want regeren is vooruitzien, maar plannen ook!
Zeg digitaal ‘hallo’
Social media zijn een bewezen hulpmiddel om potentiële communicatielijnen met leads, prospects of klanten te openen en te onderhouden. Maar ook jij weet het: om een gesprek te beginnen, moet iemand als eerste hallo zeggen! Door regelmatig op social media te posten, zowel via organische als betaalde kanalen, zeg je feitelijk digitaal hallo en geef je (mogelijke) volgers een startpunt voor extra betrokkenheid bij jouw bedrijf, organisatie, product of dienst.
Creëer aandacht met drie soorten berichten
Ook jij wil graag inhoud delen die zinvol is en die waarschijnlijk een reactie van je fans en volgers oplevert. Feeds op social media bevatten veel rommel; je moet daarom iets creëren wat de aandacht trekt in een zee van reTweets en flauwe memes. In feite zijn er drie soorten berichten die je op social media plaatst: merkpersoonlijkheid, redactionele berichten en posts die je volgers meenemen op hun klantreis. Elk soort bericht dient zijn eigen unieke doel. En wanneer jij deze slim combineert creëren ze voor jouw bedrijf, organisatie, product of dienst een consistente, doordachte online aanwezigheid. Ook geeft Spijker & Co per soort bericht aan wat de planbaarheid ervan is.
Wees de manager van je merkpersoonlijkheid
Stel jezelf voor aan je volgers en hun vrienden. Dit is organische inhoud die alleen kan worden gedeeld door iemand binnen jouw organisatie. Hiermee laat jij jouw volgers het specifieke type cultuur binnen jouw bedrijf begrijpen en waarderen. Mensen gaan naar social media voor een pauze, voor advies, allemaal heel persoonlijke zaken. Social media zijn dus niet de plek voor jouw verkoopboodschap. Verkoopberichten leiden af van hun oorspronkelijke doel wanneer je deze op social media plaatst. In plaats van sympathie leveren ze je ergernis op en dus afbreuk van je merkpersoonlijkheid.
Genereer betrokkenheid
Posts zoals deze genereren veel betrokkenheid omdat ze het verhaal vertellen van de merkpersoonlijkheid van je bedrijf. Zoals leuke voorvallen, blije klanten of een mooie innovatie. Met dit soort merkgerichte en niet verkoopgerichte content genereer je zeer waarschijnlijk veel likes en reacties. Ook geeft het je doelgroep het gevoel dat zij de mensen achter jouw merk beter leren kennen. Het nadeel? Dit soort posts voor je merkpersoonlijkheid laat zich best lastig plannen omdat ze gaan over dingen die organisch gebeuren en waar je direct op een positieve manier op wilt inspringen. Wat je wél kunt plannen is dat je elke week even een moment inbouwt om te kijken welke gebeurtenissen rond je merkpersoonlijkheid van die week het waard zijn om over te posten. Een terugkerend moment van overdenking combineer je zo met aanhaken bij jouw actualiteit.
Redactionele posts
Redactionele posts zijn berichten die je baseert op gedeelde inhoud. Dit soort posts helpt jou om jezelf als autoriteit op jouw vakgebied te positioneren. Het is het ultieme inhoudelijke bewijs dat jij een expert bent in wat je doet. Kortom, cruciale elementen om vertrouwen op te bouwen met leads. Deel jouw redactionele inhoud in elk geval op social media. Hoewel dit soort posts niet hetzelfde niveau van betrokkenheid oplevert als de berichten over jouw merkpersoonlijkheid, is de kans wel groter dat je er de aandacht van een prospect mee trekt. Klikken ze op de link? Dan ontdekken ze direct dat deze zinvolle informatie bevat. Op die manier ontwikkel je met redactionele posts een hoog niveau van vertrouwen in jouw expertise. Dit soort posts laat zich juist heel goed inplannen. Hoe? Door met elkaar in je bedrijf vooruit te denken, slimme redactionele items te beschrijven én deze alvast in te plannen. Voor dit laatste bestaan er handige planningstools zoals Hootsuite.
Posten voor voortgang van de klantreis
Zodra jij jouw doelgroep hebt gewonnen met merk- en redactionele posts én zo hun vertrouwen hebt gewonnen voeg je daar mogelijkheid drie aan toe: betaalde posts die zijn ontworpen om zakelijke doelstellingen te behalen. Ofwel, je klanten nóg verder meenemen op de klantreis. Deze betaalde posts moeten altijd een call-to-action (CTA) bevatten die betrekking heeft op jouw specifieke conversiedoel. Een advies van Spijker & Co? Je kunt diverse betaalde social mediacampagnes maken die zijn ontworpen om potentiële klanten en klanten in verschillende stadia van het klanttraject aan te spreken. Voor degenen die in de probeerfase zitten, maak je een CTA die hen uitnodigt om een e-boek te downloaden of zich aan te melden voor een gratis proefperiode. Terugkerende klanten laat je advertenties zien die zijn afgestemd op hun behoeften op basis van eerdere aankopen. We weten allemaal dat betaalde advertenties niet iemands favoriete ding zijn om tegen te komen op hun sociale feeds. Maar als je al de basis hebt gelegd met zinvolle organische inhoud die je volgers oprecht waarderen, dan zullen potentiële klanten veel ontvankelijker zijn voor het zien van een advertentie van jou. En de planbaarheid? Maximaal! Met jouw beschikbare budget plan jij je betaalde commerciële content maximaal voorbereid in, via welk kanaal dan ook.
Kies voor de slimme mix
Een slimme mix van organische en betaalde sociale berichten kan je helpen om bewustzijn en vertrouwen op te bouwen bij jouw beoogde doelgroep. En dit is exact wat de betrokkenheid bij jouw sociale profielen stimuleert. Wanneer jij hierin de juiste balans vindt, creëer je een mooie kans om het rendement van jouw sociale inspanningen rechtstreeks naar jouw andere marketingkanalen te laten vloeien met als ultiem doel het verleiden van jouw doelgroep.
Start met plannen
Zoals je las, verschilt de mate van planbaarheid van deze drie soorten posts. Start daarom vandaag nog met plannen, maak de ideale mix van soorten posts en zet deze ‘in je contentagenda’ voor zover mogelijk. En houdt tegelijkertijd de actualiteit in de gaten om hier met spontane posts direct op in te springen.
Spijker & Co staat voor je klaar…
Inspireert dit artikel over het plannen van je digitale content jou? Maar heb je geen tijd of capaciteit om deze methodiek in te zetten? Kom dan praten met Spijker & Co in Buren. Bij een kop koffie tasten we vrijblijvend af hoe Spijker & Co jouw bedrijf kan helpen met bewezen methoden voor het plannen van je digitale content.