Hoe weet je of jouw berichten op social media voldoende waarde bieden voor jouw doelgroep? Dit is precies de reden waarom je altijd moet proberen een gesprek aan te gaan met je online volgers. Specialist Spijker & Co legt het je graag uit.
Als je dit niet doet, dan loop je het risico dat jouw berichten geen bereik krijgen, verre van ideaal in een wereld die sterk afhankelijk is van digitale interacties. Dat betekent dus dat je op social media niet alleen berichten vooruit moet plannen om deze vervolgens weken achtereen te negeren. Je moet ook elk social media kanaal met zorg monitoren. Dit betekent dat er dagelijkse aandacht nodig is om het bereik voor jouw berichten te maximaliseren. Dat gaat verder dan alleen ‘likes’, reacties en berichten bekijken.
Conversaties meten en evalueren
Social media is gebouwd rond het idee van virtuele communicatie. Voor jou betekent dit dat social media jou de mogelijkheid biedt om te praten met jouw doelgroep over de producten of diensten die jij levert. Daarbij moet je altijd nadenken over het gemeenschappelijke doel van de berichten: het maximaliseren van de hoeveelheid betrokkenheid die het bij volgers oplevert. Betrokkenheid kan eenvoudig zijn. Bijvoorbeeld volgers vragen om commentaar te geven op een vraag kan voldoende zijn om online reacties op te ontvangen. Maar wat kun je nog meer doen om de betrokkenheid te verhogen?
Specifieke hashtags
Overweeg specifieke hashtags die passen bij de producten of diensten die je levert op Instagram te volgen. Hierdoor wordt elk bericht dat deze hashtag bevat, weergegeven in de feed. Dit geeft jou de mogelijkheid om te communiceren met berichten en gebruikers die je anders misschien niet had gevonden.
Waarde toevoegen
Zorg ervoor dat je online gesprek waarde toevoegt. Het plaatsen van een opmerking met een enkele emoji of een compliment is een goed begin. Maar bedenk hoe je iemand kunt uitdagen om terug te reageren en een echt gesprek te beginnen. Stel vragen in jouw reactie. Vraag naar hun gedachten, feedback of het verhaal achter hun bericht. Vaak kan dit leiden tot meer au-thentieke betrokkenheid. Dit helpt ook jouw naamsbekendheid bij potentiële klanten te vergroten.
Bied altijd waarde aan
Jouw activiteiten op social media moeten altijd waardevol zijn voor de feed van de mensen in jouw doelgroep. Of het nu gaat om het plaatsen van mooie foto’s of leuke video’s, of door betrouwbare informatie te bieden of een reactie te plaatsen waar je iemand mee helpt. Al jouw berichten moeten iets waardevols bijdragen. De grootste fout die je kunt maken, is op grote schaal oninteressante, saaie informatie op jouw eigen tijdlijn te plaatsen. Dit zorgt ervoor dat volgers jouw berichten gaan negeren of stoppen met jou te volgen. Dit heeft als resultaat dat jouw berichten niet meer getoond worden in hun feed. Al jouw inspanningen zijn dan voor niets.
Informatie in plaats van reclame
Daarnaast is het belangrijk te onthouden dat volgers op social media geen reclame- of marketing-berichten willen lezen. Ze willen geïnformeerd of vermaakt worden. Ze willen het gevoel hebben dat hun feed overeenkomt met hun surfgedrag. Als je niet bekend bent met wat jouw volgers leuk of handig vinden, doe dan wat onderzoek! Het is eenvoudig om potentiële kansen te identificeren door pagina’s van succesvolle concurrenten te analyseren en vast te stellen wat hun volgers leuk vinden.
Betrokkenheid is belangrijk
Betrokkenheid is belangrijk. Niet alleen vanuit het oogpunt van de statistieken, maar ook vanuit een organisch groeiperspectief. Een hoge betrokkenheid zorgt ervoor dat zakelijke berichten vaker op de pagina’s van gebruikers worden weergegeven. Dit bespaart geld op betaalde promo-tie. Organische groei is moeilijk te bereiken, maar het ís mogelijk met een beetje extra inspan-ning.
Hulp nodig bij jouw social media activiteiten?
Het valt soms niet mee om originele berichten te maken voor social media. Misschien wil je als organisatie zelf het meeste werk doen. Prima. Maar wat nou als je daarvoor niet voldoende tijd of inspiratie hebt? Spijker & Co kan je ondersteunen door jouw social media marketing werkzaamheden voor een deel of in z’n geheel over te nemen. Of wij kunnen de activiteiten van jouw organisatie analyseren. Zo kun je toch met succes én resultaat scoren op social media.