Heb jij een bedrijf dat diensten of producten levert die gericht zijn op andere bedrijven? Dan merk je dat ook consumenten op de één of andere manier op jouw website belanden en zelfs reageren. Daar zit je eigenlijk niet op te wachten, toch? Dat verkeer is niet gekwalificeerd, het vertroebelt jouw statistieken én het kost tijd om deze mensen te woord te staan.
Let wel, als jouw bedrijf zich wel op consumenten richt dan is deze blogpost nog steeds interessant. Er staan tips in hoe je jouw website specifiek kunt laten richten op jouw doelgroep.
Kun je voorkomen dat consumenten jouw website bezoeken?
Jazeker, het is niet helemaal te voorkomen, maar je kunt het zeker een stuk terugdringen. Probeer deze 5 tips.
1. Schrijf in de Metadata (SEO) dat jouw product of dienst zich richt op bedrijven
Als je een SEO-vriendelijke website wilt die hoog scoort in Google (en dat wil je), dan schrijf je pakkende Metadata voor zoekmachines om meer bezoekers te krijgen via Google. Die Metadata kun je veel specifieker maken zodat je ongewenste bezoekers buiten de deur houdt. Probeer te voorkomen dat de verkeerde mensen op jouw website klikken in de SERP (Search Engine Results Page) door specifieke en duidelijke Metagegevens te maken. Je kunt daarin bijvoorbeeld woorden opnemen als ‘Voor bedrijven’, ‘Industriële toepassing’ of ‘Specifiek voor de horeca’. Zo zien consumenten dat het zoekresultaat niet voor hen is bestemd en klikken ze ook niet op de link.
2. Schrijf specifieke B2B call-to-actions
Bedrijven die verkopen aan andere bedrijven leveren meestal complexere producten of diensten. De call-to-actions kun je dus ook anders maken dan websites die zich richten op consumenten. Plaats geen ‘Koop/Bestel nu’ of ‘Bel nu’ buttons, maar kies liever voor call-to-actions die passen bij het B2B segment. Die call-to-actions richten zich meer op het verkrijgen van gekwalificeerde leads zoals:
- Vraag een offerte aan.
- Demo aanvragen.
- Praat met een specialist.
- Ontvang productinformatie.
3. Maak direct duidelijk dat je er niet voor consumenten bent
“Dit bedrijf kan mij absoluut niet helpen.” Dit moet de reactie zijn van consumenten als ze voor het eerst jouw homepage bezoeken. Zet hiervoor jouw primaire doelgroep bijvoorbeeld in de kopzin van jouw homepage. Bijvoorbeeld kopzinnen als: …diensten voor de gezondheidszorg of …. producten voor garagebedrijven.
Zorg dat je statistieken een stuk duidelijker zijn
Zodra een consument zich realiseert dat je alleen aan andere bedrijven verkoopt, verlaten zij direct jouw website. Sommige mensen begrijpen de waarde van bouncepercentages in de statistieken verkeerd: het is niet altijd slecht om hoge bouncepercentages te hebben. In dit geval wordt voorkomen dat de verkeerde mensen op jouw website gaan ronddwalen. Dat is ongetwijfeld een goede zaak, want het maakt je statistieken een stuk duidelijker.
4. Geef een prijsindicatie af
Het tonen van prijzen op jouw website heeft wellicht niet jouw voorkeur. Jouw reactie zou kunnen zijn:
“Wat als onze concurrentie onze prijzen ziet?”
“Wat als we de kans op hogere marges verliezen?”
“Wat als we een prospect afschrikken?”
Terechte vragen, want het past zeker niet bij iedereen. Het is wel een manier om consumenten duidelijk te maken dat jij je richt op bedrijven. Om prijzen wat subtieler te vermelden op jouw website zou je ook kunnen spreken over budgetten of indicaties. Bijvoorbeeld: ‘Onze producten beginnen vanaf € 5.000,-‘ of ‘Onze projecten worden uitgevoerd in de prijsrange van €2.500,- tot €25.000,-‘. Je zou ook casestudies kunnen plaatsen met budgetten erin. Zo blijft er voldoende ruimte om per klant offertes op maat te maken.
5. Schrijf blogposts waarin je jouw specialisme laat zien
Woorden zijn krachtig (voor het geval je het niet wist). Door blogposts te schrijven en te delen via verschillende kanalen kun je duidelijk maken wie jouw ideale klant is. Door taal- en beeldkeuze maak je snel duidelijk dat jij je richt op B2B-klanten en niet op consumenten. Je zit niet te wachten op zoveel mogelijk lezers. Je wilt dat jouw potentiële nieuwe klanten jouw content lezen en begrijpen dat jij het ideale bedrijf bent om hun probleem op te lossen.
Wil je ook een resultaatgerichte website?
Hopelijk kijk je vanaf nu voortaan anders naar websites en ben je nieuwsgierig geworden of jouw website wel resultaatgericht is. Als je een standaard website hebt en je wilt er een resultaatgerichte site van maken? Dan helpen wij bij Spijker & Co je graag. Wil je weten wat de mogelijkheden zijn? Bel ons en dan nemen we jouw website door. Onder het genot van een kopje koffie of thee zullen we dan jouw website en wensen in kaart brengen.