15 bronnen om ideeën op te doen voor content marketing

Het is soms lastig om nieuw materiaal te ontwikkelen voor jouw content marketing strategie. Ongeacht of het nu gaat om nieuwsberichten, blogposts, infographics, lead magnets, whitepapers of een video. Daarom vind je hieronder een lijst met tips hoe je inspiratie kunt opdoen, en waar je gelijk mee aan de slag kunt gaan. Vaak zijn het zaken die je kunt kopiëren van anderen, maar dat moet je niet te letterlijk opvatten. Het is niet de bedoeling om iets 1 op 1 te kopiëren. Het dient meer als inspiratie om een eigen versie te maken.

1. Zoek naar nieuwe onderwerpen

Start met een zoekopdracht in Google of Bing. Je hoeft niet een hele zin te typen, de zoekmachine zal gaandeweg proberen te raden wat je zoekt. Op basis daarvan zal de zoekmachine met suggesties komen. Dit is Google Autocomplete.

En voor de meeste zoekopdrachten vind je onderaan de pagina ‘ Zoekopdrachten gerelateerd aan ….’ voor meer ideeën. Deze suggesties geven weer op welke termen en zinnen vaak gezocht wordt en kunnen dienen als inspiratie.

2. Nieuwsberichten, blogposts en veelgestelde vragen (Faqs) van concurrenten

Het is goed om de inhoud van websites van jouw concurrenten eens door te nemen. Je vindt waarschijnlijk al snel enkele onderwerpen waar jij een beter verhaal over kunt schrijven. Dat geldt zeker ook voor de rubriek veelgestelde vragen op een website. Misschien kun jij een beter antwoord geven dan jouw concurrent op een gestelde vraag. Wellicht kun je daarin zelfs jouw onderscheidend vermogen in weergeven t.o.v. jouw concurrent.

3. Boeken

Kijk eens rond op Bol.com of managementboek.nl. Zijn er boeken geschreven die gaan over (een deel) van je branche? Lees dan eens de inhoudsopgave in de preview van zo’n boek. Vaak staat deze al boordevol ideeën om materiaal te ontwikkelen voor jouw content marketing strategie.

4. Tijdschriften, online magazines

Voor de meeste branches zijn er vakbladen te vinden. Soms alleen nog digitaal. Die magazines staan vol artikelen die je op ideeën kunnen brengen voor het maken van blogposts of nieuwsberichten.

5. Onderzoek

Er zijn online tal van onderzoeksrapporten te vinden of artikelen van de resultaten uit onderzoeksrapporten. Zo’n onderzoek bevat tal van aanknopingspunten voor nieuw materiaal. Ook kun je bepaalde resultaten gewoon delen met anderen.

6. Online cursussen/trainingen

Er zijn verschillende websites vol online trainingen zoals bijvoorbeeld Udemy en LinkedIn Learning. Net zoals de inhoudsopgave van een boek bevatten de opzet of indeling van zo’n training een mooi overzicht vol ideeën.

7. YouTube

Er worden continu nieuwe filmpjes geplaatst op YouTube. Doe eens zoektocht op YouTube op bepaalde woorden en kijk welke filmpjes er al op staan over die onderwerpen. Op die manier kun je snel allerlei ideeën verzamelen.

8. Wikipedia

Wikipedia is de encyclopedie van de wereld. Zoek je ideeën om te schrijven over grote onderwerpen dan is dit de plaats om te starten. Je doet inspiratie op door het lezen van de inhoudsopgave, links op de pagina, de ‘Zie ook’ sectie en bronnen, noten en/of referenties.

9. Gestelde vragen

Dit is volgens ons de bron van inspiratie die het meest over het hoofd gezien wordt. Iedereen heeft dagelijks gesprekken met prospects, klanten of collega’s. Daarin worden vragen gesteld, dat kan niet anders. De antwoorden op vragen of problemen die deze mensen hebben kunnen vaak omgezet worden naar materiaal voor content marketing.

10. E-mailnieuwsbrieven

Schrijf je in op een aantal branche gerelateerde nieuwsbrieven. Je ontvangt dan automatisch en regelmatig een bericht in jouw inbox die vol staat met onderwerpen die je kunt gebruiken in jouw eigen content marketing strategie.

11. Zoekwoorden onderzoek

Er zijn tal van programma’s te vinden waarmee je zoekwoorden onderzoek kunt uitvoeren. Deze tools zijn ook handig als je serieus aan de slag wilt gaan met SEO (zoekmachine optimalisatie). Veel van deze programma’s zijn betaald en als je er professioneel mee aan de slag gaat is dat de investering wel waard. Er is ook een gratis tool van Google, Zoekwoordplanner. Deze gratis tool is gemaakt om marketeers te helpen met het plannen van pay-per-click-advertentiecampagnes. Echter, of je advertenties koopt of niet, zal dit tool lijsten met verwante zoekwoorden genereren op basis van de termen die je invoert. Daarvan wordt het zoekvolume ook in grote lijnen ingeschat, waardoor het een goed beginpunt is voor content marketing ideeën.

12. SlideShare

SlideShare is een online dienst van LinkedIn waar presentaties, documenten en infographics naar toe kunnen worden geüpload. Deze worden dan mooi overzichtelijk gepresenteerd aan bezoekers. Met een beetje zoeken en klikken op SlideShare kun je soms mooie presentaties vinden vol met ideeën voor jouw content marketing strategie.

13. Pinterest

Pinterest is website vol prachtige verzamelingen van plaatjes. Als je op zoek bent naar ideeën voor het maken van een infographic dan ben je hier aan het juiste adres. Ook voor foto’s waar mooie quotes overheen gezet zijn trouwens.

14. Google alerts

Google Alerts brengt nieuwe zoekresultaten automatisch naar je toe, met een interval die je zelf instelt. Deze gratis dienst stuurt je e-mails wanneer het webpagina’s, krantenartikelen, blogs of onderzoeken gevonden heeft die overeenkomen met de zoektermen die je aanmeldt.

15. Sociale media kanalen

Het kan niet genoeg benadrukt worden: sociale media is het grootste marktonderzoeksinstrument. Met hashtag, lijsten, groepen, gemeenschappen, lijsten, chats, discussies, analytics … Als je erop kijkt zie je welke informatie delen over bepaalde onderwerpen en leer je wat er echt leeft. Daarmee kun je goede ideeën op doen.

Zoals je hierboven kunt zien zijn er bronnen genoeg om ideeën en inspiratie op te doen, om op die manier nieuw materiaal te creëren voor jouw content marketing strategie. Goed om te vertellen is dat er nog veel meer manieren zijn, dus het moet geen probleem zijn om continu nieuw materiaal te produceren.

Hulp nodig bij het maken van materiaal?

Spijker & Co zorgt voor de creatie en productie van waardevolle en relevante content, op maat gemaakt voor jouw doelgroep. Dat begint met de basis: het schrijven van tekst en het maken van foto’s, video’s of illustraties bijvoorbeeld. Alle content wordt vervaardigd aan de hand van de beschreven strategie om zoveel mogelijk resultaat te behalen en op een wijze dat de content eenvoudig op maat verspreid kan worden via alle kanalen. De kwaliteit van content is zeer belangrijk om resultaat te halen uit content marketing en vereist een professionele en strategische aanpak.

Vindt u dit bericht interessant en wilt u regelmatig zulke berichten via e-mail ontvangen? Schrijf u hieronder in!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.