Skip to content

12 tekenen dat jouw bedrijf hulp nodig heeft bij content marketing

Veel bedrijven zijn inmiddels aan de slag met één of andere vorm van content marketing. Zij publiceren nieuwsberichten of blogposts, versturen e-mailnieuwsbrieven, hebben een lead-magnet op hun website staan of publiceren regelmatig berichten op social media.

Volgens onderzoek van het Content Marketing Institute beoordeelt slechts 9% van de bedrijven hun inzet op dit gebied als ‘zeer effectief’. Dat is zorgwekkend laag. En als marketing guru Seth Godin gelijk had toen hij zei dat ‘content marketing de enige resterende marketing is’, dan zou de andere 91% van de bedrijven van wie de content marketing niet ‘zeer effectief’ is, zich zorgen moeten maken.

Herken jij dit?

Hoe bepaal je of jouw bedrijf dringend hulp nodig heeft met content marketing? Zodat je verandering kunt aanbrengen die jouw acties succesvol maken? Loop onderstaand lijstje door en kijk of jouw bedrijf goed bezig is op dit vlak.

1. Jouw doelgroep niet op de eerste plaats zetten

Als de laatste berichten in het nieuwsgedeelte van jouw website mededelingen zijn over zaken die in jouw bedrijf veranderd zijn, dan is dat ronduit saai voor jouw doelgroep. Het geeft bij hen eigenlijk aan dat je meer geeft om jouw eigen bedrijf dan om jouw doelgroep. Content marketing draait om het invullen van de behoeften van jouw klanten. Elk bericht dat je deelt, moet in deze behoefte voorzien, dus het leven van de lezer op de één of andere manier verbeteren.

2. Jouw bedrijfsblog oogt niet professioneel

De eerste indruk die je maakt is heel erg belangrijk. In een fractie van een seconde vormt een website bezoeker zijn mening over jouw uiting. Als jouw blog niet professioneel overkomt, dan verlies je al leads voordat ze jouw stuk gelezen hebben. Als jij jouw inhoud niet serieus neemt, waarom zouden zij dat dan doen? Het is niet zo moeilijk tegenwoordig om een professioneel ogende weblog op te zetten. Dat kan al met goede standaardthema’s en WordPress. En wil je daar jouw huisstijl overheen gegoten hebben? Dan kost het niet veel tijd voor een webdesigner om dat voor je te verzorgen. Er is dus geen excuus om dit niet goed voor elkaar te hebben.

3. Je weet niet wie jouw doelgroep is

Dat klinkt misschien heel dom, maar als je niet een helder beeld hebt van jouw doelgroep, dan weet je dus niet waarop jouw content marketing zich zou moeten richten. Dat is hetzelfde als nu de straat op gaan en aan iedereen die je tegenkomt vragen of ze klant van jou willen worden. Als je geen gedefinieerd profiel hebt van potentiële klanten, dan verspil je tijd en geld met jouw acties. Het kan zelfs jouw omzet terug laten lopen, omdat jouw vermogen om jouw werkelijke klanten te bedienen, verwatert. Door precies te begrijpen wie je probeert te bedienen, kun je consequent relevante en waardevolle inhoud voor hen maken.

4. Je snapt de customer journey van jouw klant niet

Bedrijven met een slechte content marketing strategie richten vaak het grootste deel van hun inspanningen op het sluiten van de deal. Als zodanig is de inhoud op hun sites bedoeld voor mensen die zich al in de beslissingsfase van de trechter bevinden. Als een lead vervolgens de website van het bedrijf bezoekt, krijgt die als het ware een brochure over de services van het bedrijf te zien – en de enige beschikbare conversieoptie is te kopen wat het verkoopt.

Dit is geen content marketing
Niet iedereen arriveert op jouw website in dezelfde fase van de klantreis. Het doel van content marketing is om relaties met prospects te ontwikkelen, terwijl je hen door de verkooptrechter leidt. Door alle stadia van de reis van jouw klant te begrijpen en inhoud voor elke fase te creëren, kun je prospects door het proces leiden – van volslagen vreemden tot ambassadeurs van jouw product of dienst.

5. Je hebt geen goede strategie

De meeste bedrijven hebben geen gedocumenteerde strategie. Zelfs degene die wel zoiets hebben, voeren de strategie niet goed uit. Toch is een slechte strategie beter dan helemaal geen strategie. Je kunt tenminste uitvinden wat niet werkt en dat verbeteren. Zonder een strategie verspil je tijd en geld en kun je mogelijk jouw imago beschadigen.

Kies voor een effectieve strategie
Jouw content marketing strategie moet beginnen met de KPI’s die het belangrijkst zijn voor jouw bedrijf. Heldere doelen die meetbaar zijn dus. Het succes van jouw content marketing hangt grotendeels af van jouw vermogen om een effectieve strategie duidelijk te definiëren en te implementeren.

6. Je werkt niet met een content kalender

Niet veel bedrijven hebben een redactionele kalender voor content marketing. Je kunt nu eenmaal niet snel scoren met content marketing. Het is iets wat op langere termijn rendement oplevert. De simpele reden is dat content marketing gaat over het opbouwen van relaties, wat tijd kost.

Wordt een betrouwbare vriend
Een inconsistent, onbetrouwbaar, ad-hoc publicatieschema maakt je als die vage ‘vriend’ waar niemand een tijdje van gehoord heeft, maar die plotseling weer contact met je opneemt omdat hij iets van je wit. Zorg dat je niet zo’n vage vriend wordt. Door een schema te maken voor het publiceren van content – en je eraan te houden – word jij die betrouwbare vriend, waar iedereen op kan rekenen. Je hebt meer kans om top of mind te blijven, en prospects hebben de mogelijkheid om bekend te raken met je bedrijf. Dit helpt je om jouw geloofwaardigheid, autoriteit en naamsbekendheid te vergroten.

Beter vindbaar
Een ander belangrijk voordeel van het consistent publiceren van content is een verbeterde zoekmachineoptimalisatie (SEO).

Wees gedisciplineerd
Creëer dus een kalender voor het publiceren van content en hou je eraan, dan zul je zien dat je snel meer zal bereiken.

7. Je concentreert je niet op SEO

Veel marketeers beschouwen content marketing en zoekmachine optimalisatie (SEO) als relatief afzonderlijke zaken, maar in feite werken deze twee altijd samen. Als je goede content maakt, en een slechte SEO hebt, dan kun je het net zo goed niet maken. Niemand zal jouw content vinden.

Pas de laatste SEO-ontwikkelingen toe
Je moet ervoor zorgen dat jouw content volledig is geoptimaliseerd en in overeenstemming is met de laatste ontwikkelingen in SEO, om een ​​sterk rendement van jouw inspanningen op het gebied van content marketing te ontvangen.

8. Je promoot jouw content niet effectief

Vergeet de ‘marketing’ in content marketing niet. Als niemand jouw content vindt, verspil je voor niets veel tijd en middelen. Content marketing is geen exclusieve vorm van marketing. Het is diep verweven met alle andere processen – vooral SEO, sociale media marketing en e-mailmarketing.

Je hoeft niet elke dag content te maken
Je hoeft er alleen maar aan te werken om de content die je al hebt onder de aandacht te krijgen van meer mensen.

Deel aantrekkelijke content
Eén van de beste manieren om jouw bekendheid te vergroten op social media, is door content te delen waar jouw publiek dol op zal zijn. Er is misschien geen betere manier om je content te verkopen dan het versturen van een goede ouderwetse e-mail.

Hanteer de 80/20-regel
Als het gaat om de verhouding tussen het maken van inhoud en het promoten ervan, wordt vaak de 80/20-regel gevolgd. Simpel gezegd: voor elk uur dat je besteedt aan het maken van inhoud, moet je vier uur besteden aan promotie.

Waarom?
Als je tijd besteedt aan het maken van inhoud die 1.000 mensen bereikt, is de kans groot dat er nog een veelvoud van mensen is die jouw content interessant vindt en mogelijk van jouw producten of diensten gebruik wil maken. Het is dus logischer om nog eens 10.000 mensen te benaderen met de content die je al hebt gemaakt, in plaats van meer content te maken. Kortom, zorg ervoor dat je de ROI van jouw inspanningen op het gebied van content marketing maximaliseert door volledig te profiteren van de inhoud die je maakt.

9. Je bent niet bezig met het hergebruiken van jouw content

Het maken van nieuwe content kost tijd. Het promoten van bestaande content is vaak veel efficiënter dan het voortdurend maken van nieuwe inhoud. Maar je kunt dezelfde blogposts niet steeds opnieuw delen. Dus hoe werk je aan het promoten van de content die je hebt en hoe houd je deze ‘vers’? Het antwoord? Gebruik het opnieuw.

Converteer je content
Elk stukje content dat je maakt, kan worden geconverteerd naar een andere vorm van content. Je zou bijvoorbeeld jouw meest succesvolle blogpost kunnen nemen en deze in een infographic, video, presentatie of in een whitepaper kunnen veranderen. Op deze manier kun je de waarde die je hebt gecreëerd promoten via verschillende media, waardoor je meer mensen in jouw doelgroep bereikt.

10. Je automatiseert niet

Het promoten van content kost ook veel tijd, dat zit niet alleen in het delen van de inhoud via een post op Facebook of LinkedIn. Als je al jouw e-mailcampagnes en posts op sociale media handmatig moet verzenden, moet je veel schakelen – dit is slecht voor jouw productiviteit.

Onderbreken kost jou rendement
Een onderzoek van de University of California Irvine toonde aan dat het, na te zijn onderbroken, gemiddeld 23 minuten en 15 seconden duurt om terug te keren naar de staat van stroming waar je vóór de onderbreking was. En het is niet alleen tijd en productiviteit die je zult verliezen. Het kan ook nog eens lastig zijn om een samenhangende strategie te ontwikkelen voor al je marketinginspanningen.

Automatiseren doet jouw beter presteren
Door een groot deel van jouw e-mail- en sociale mediamarketing te automatiseren, kun je deze taken gecombineerd in een rustigere tijdsperiode samenstellen. Terwijl je vanuit een groots perspectief werkt. En dus kun je de productiviteit verhogen en begrijpen hoe al jouw marketinginspanningen samenwerken. 

11. Je kunt de invloed van jouw activiteiten niet aantonen

Je houdt je niet met content marketing bezig voor de lol. Uiteindelijk is het doel om voldoende resultaat te halen uit jouw activiteiten. Dus, als je niet weet hoe jouw inspanningen de bedrijfsresultaten beïnvloeden: hoe weet je dan wat je moet veranderen of verbeteren?

Darten in het donker
Het analyseren van verschillende data om de waarde van content te bewijzen kan ongelooflijk moeilijk zijn. Maar het heeft geen zin darten in het donker te spelen. Je hebt een goed rapportagesysteem nodig om de ROI (rendement) van content marketing te monitoren om meetbaat te werken aan succes.

12. Je experimenteert niet

Inzicht in de ROI van jouw content marketing activiteiten is de eerste stap. Maar hoe weet je zeker of je de juiste content creëert om jouw doelgroep aan te trekken? Als jouw call-to-action inefficiënt is? Als jouw e-mail onderwerp niet scoort? Of, als jij op het verkeerde moment van de dag berichten publiceert? Als je deze dingen niet test, mis je de cruciale verbeteringen die het verschil gaan maken.

Test for the best
Begin met enkele eenvoudige A/B-tests en verbeter hier vanuit. Door deze A/B-tests uit te voeren, kun je de effectiefste acties uitvoeren om jouw ROI te verbeteren en het rendement van jouw inspanningen te laten groeien.

Hoe nu verder?

Je moet met veel factoren rekening houden bij het maken en implementeren van een succesvolle content marketing strategie. Als alle onderdelen niet worden geïmplementeerd en/of niet goed samenwerken, dan haal je niet of nauwelijks resultaat uit jouw inspanningen. Door te investeren in content marketing en ervoor te zorgen dat je de juiste strategie en middelen gebruikt, kun je werken aan een gezonde toekomst voor jouw bedrijf.

Uiteraard helpt Spijker & Co je er graag bij
Wij zorgen voor de creatie en productie van waardevolle en relevante content, op maat gemaakt voor jouw doelgroep. Dat begint met de basis: het schrijven van tekst en het maken van foto’s, video’s of illustraties bijvoorbeeld. Alle content vervaardigen wij aan de hand van de beschreven strategie. Bedoeld om zoveel mogelijk resultaat te behalen, op een wijze waarbij de content eenvoudig op maat verspreid kan worden via alle kanalen. De kwaliteit van content is zeer belangrijk om resultaat te halen uit content marketing en vereist een professionele en strategische aanpak.

 

Regelmatig tips ontvangen via e-mail om meer leads en omzet te genereren? Of te zorgen voor een hogere klanttevredenheid of betrokken medewerkers? Schrijf je hier in!

Scroll To Top